Ja tässä loput kokemukset viime viikon CXPA MeetUpista. Jos osallistujien mielestä jäi jotain sanomatta, niin kommentoikaa 🙂
Aihe: Co-creation asiakkuuskokemuksen kehittämisen menetelmänä (Jenita Kokkoniemi / SRV)
- Ryhmällä oli iso joukko menestyksekkäitä Co-Creation –tapahtumia lähtien oman yrityksen strategian kehittämisestä koko henkilöstön voimin aina yksittäisen kyselylomakkeen (mittausdatan) kehittämiseen osallistamalla siihen muita sidosryhmiä.
-Aina tarkempi ja informatiivisempi palvelu ei ole paras asiakkaan kannalta, vaan joskus / usein etsitään helppoa tapaa erottaa jyvät akanoista, jotta osataan infoähkyn keskellä paneutua siihen, mikä on tärkeää juuri sillä hetkellä. Esim. värien / liikennevalosymbolien käyttö
- Tiimissä oli kokemusta myös LEGO® Serious Play® –koulutuksesta – oivallinen apuväline, erityisesti insinöörivaltaisissa organisaatioissa ja eri taustoista tulevien ihmisten ryhmäyttämisessä
- Eräs osallistuja vinkkasi, että Co-Creation –työskentelyssä voi auttaa, jos ryhmässä on yksi 'opponoija' (joko tarkoituksella tai vahingossa vastustaa ideoita). Hänen kanssaan eri näkökantoja voi iteroida ja ryhmä keskustella eri näkökulmista siten, että yhteinen tahto- ja tavoitetila tulee helpommaksi saavuttaa.
- Todettiin, että ne ajat ovat ohi, jolloin kehitellään kaikkea kivaa. Tyypillisimmillään liiketoiminnan kannattavuus otetaan lähtökohdaksi jokaiselle uudelle kehityshankkeelle
- Kun testataan uusia bisneskonsepteja, jotka on luotu Co-Creationin avulla, ryhmä voisi kysellä toisiltaan käyttäisinkö / ostaisinko / sijoittaisinko. Jos vastaus on negatiivinen, business case ei ehkä vielä ole valmis ja vaatii kehittelyä.