Vanessa Lehtinen veti CXPA Finland VR Meetup 2019:ssa Ryhmää 2, jonka aiheena oli Brändi, vastuullisuus ja asiakkuuskokemus. Tässä ryhmän yhteenveto. Ota osaa ja jatka keskustelua kommentteihin!
BRÄNDI
Brändi ymmärretään käsitteenä monesti eri tavoin, joten määrittelimme sen näin: ”Brändi on asiakkaan/sidosryhmän mielikuva siitä arvosta jonka yritys hänelle tuottaa”
Brändi kertoo siis arvosta ja merkityksestä, jonka yritys monesti muotoilee lupaukseksi. Keskusteltiin paljon siitä, onko brändiä olemassa ilman että sillä on lupausta.
VASTUULLISUUS
Vastuullisuus on tekoja. Jaottelimme vastuullisuustoimet kolmeen osaan:
1. Vastuullinen yritys noudattaa vastuullisia toimintamalleja. Noudattaa lakeja, maksaa veronsa, ei riistä työntekijöitä, käyttäytyy rehdisti, läpinäkyvästi jne.
Vastuullinen toimintatapa on ”perusoletus”, jonka oletetaan olevan kunnossa eikä se sinänsä kasvata suuresti positiivista mielikuvaa. Mutta jos siitä poikkeaa tai luurankoja on kaapissa, niin siitä on suurta haittaa brändille.
2. Yrityksen liiketoiminta perustuu jonkin yhteiskunnallisen/yleishyödyllisen toiminnan edistämiselle. Esimerkiksi VR:n liiketoiminnan ytimessä on ilmastoystävällisyys, joten vastuullisuus on luonnollinen osa brändiä.
3. Otetaan kantaa asioiden puolesta ilman, että se liittyy ydinliiketoimintaan. Tärkeää on, että tätä tehdään johdonmukaisesti ja että se oikeasti näkyy tekoina, muuten se tuntuu päälleliimatulta trendien seuraamiselta ja voi haitata brändiä.
On hyvä muistaa, että vastuullisen brändin merkitys on suuri myös työntekijälle ja työnantajamielikuvalle, ei vain kuluttajalle.
ASIAKASKOKEMUS luo myös mielikuvia, jotka nostavat tai heikentävät brändiä. Se on myös tekojen toimivuuden tuloksia.
Yhteenveto videotallenteena: https://www.facebook.com/cxpafinland/videos/2195628733888432/