Koronarokotuksista vastaavan hoitohenkilökunnan toiminta palkittiin Suomen parhaana asiakastekona

Global CX Day 2021 -tapahtuman teemana oli tänä vuonna ’CREATIVITY. How do you become your best self in the Experience Economy?’ Asiakkuuskokemuksen ammattilaiset viettivät päivää merkittävien kansainvälisten ja suomalaisten alan asiantuntijoiden puheenvuoroista oppeja nauttien. Juhlassa palkittiin myös Suomen Paras Asiakasteko 2021.

CX Day -teemapäivää juhlittiin tiistaina virtuaalisesti ympäri maailmaa. Noin kymmenen maan yhdessä järjestämään Global CX Day 2021 -virtuaalitapahtumaan osallistui alan ammattilaisia yli 80 maasta. Tapahtuma tuotettiin, toteutettiin ja ohjattiin Suomesta käsin CXPA Finlandin ja Shiruten toimesta.

“Tämä tapahtuma oli oikeastaan jatkoa viime vuodelle, jolloin pyrimme CX päivän tapahtumassamme auttamaan asiakkuuskokemuksen ammattilaisia kotimaassa ja kansainvälisesti heidän luoviessaan haasteellisten aikojen läpi. Silloin puhuttiin paljon muutoksesta ja vähän huolestuneenakin katsottiin tulevaan. Tänä vuonna tunnelma oli täysin toinen. Halusimme kääntää katseet tiukasti siihen, miten uudessa elämystaloudessa menestymiseen tarvitaan luovuutta ja mistä sitä syntyy”, kertoo tapahtuman päärjärjestäjänä toiminut Shiruten toimitusjohtaja ja CXPA Finlandin toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja

Pihlaja tunnetaan maailmalla hyvin luovien menetelmien taitajana ja puolestapuhujana asiakas- ja työntekijäkokemusten kehittämisessä. Hän on kirjoittanut aiheesta myös kansainvälisen best-seller-kirjan (Customer Experience 2).

“Oli mahtavaa, että onnistuimme löytämään niin paljon mielenkiintoisia ihmisiä, jotka näkevät luovuuden merkityksen bisnekselle. Tapahtuman puhujat luotaavat aihetta erilaisista ammatillisista näkökulmistaan ja kulttuuritaustoistaan käsin – tässä tehdään maailmanympärimatka luovuuden äärelle ja elämystalouden synnyinsijoille. Saimme tällä kertaa houkuteltua mukaan myös mm. Joe Pinen, joka on keksinyt koko Experience Economyn käsitteen”, iloitsee Pihlaja.

Tapahtuman tavoitteena oli myös saattaa yhteen ihmisiä eri puolilta maailmaa keskustelemaan keskenään ja jakamaan parhaita käytäntöjä. Järjestämällä tapahtuman usean muun maan CX-verkostojen kanssa yhdessä yleisöä saatiinkin kutsuttua mukaan joka maanosasta. Mikään muu CX-tapahtuma maailmassa ei kerää yhtä isoa joukkoa asiakkuuskokemuksen ammattilaisia niin monesta eri maasta yhteen tänä vuonna. Pelkästään puhujia oli mukana lähes seitsemänkymmentä.

CXPA Finlandin vuosittaisessa juhlapäivässä kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja siitä, minkälaisilla tehokkailla ja luovilla ratkaisuilla yritykset ovat kehittäneet liiketoimintaansa tulevaa varten ja miten tärkeä osa luovuudella on yritysmaailmassa menestymiseen niin asiakaskokemuksen kuin liiketoiminnan osalta laajemminkin. 

Osallistujat oppivat maailmanluokan CX-ammattilaisten kullanarvoisista kokemuksista ja periksiantamattomasta työpanoksesta tulleista käytännön opeista, kuinka mikä tahansa organisaatio voi nousta huipulle elämystaloudessa ja miten suuria hyötyjä asiakkaat huomioivasta liiketoiminnasta todellisuudessa kehittyy. 

Päivän juontajana toimi brittiläinen CX-guru, useita kertoja Suomessakin valmentajana vieraillut Ian Golding Customer Experience Consultancysta. Hän avasi tapahtuman yhdessä tapahtuman tuottajan sekä toisen moderaattorin, Sirte Pihlajan, kanssa. Suomen ohjelmaosiota oli Pihlajan ohella juontamassa Teija Kuustonen, Head of Fast Track Lindströmiltä. Hän toimii CXPA Finlandin Ambassadorina Pihlajan ja kymmenen muun alan johtavan ammattilaisen kanssa.

Maaimanympärimatka luovuuden ympärillä

Customer Experience Professionals Associationin (CXPA) CX Day -teemapäivänä pidettyä Global CX Day 2021 -tapahtumaa oli tänä vuonna järjestämässä asiakkuuskokemuksen ammattilaisia kymmenkunnasta eri maasta (Belgia, Brasilia, Hollanti, Etelä-Afrikka, Suomi, Sveitsi, Unkari ja Venäjä). Tapahtuman esiintyjät ja vieraat edustivat yhdessä yli 80 maata ja jokaista maanosaa.

Päivän esitykset aloitti Vice President, New Business Development, Tomas Granlund Fiskars Groupista. Hän esitti ajatuksiaan innovoinnista ja kertoi kuinka Fiskars Group kehittää oman Innovation Hubinsa, BRUK:n, avulla liiketoimintaa kestämään tulevaisuuden muutoksia. 

Granlundin puheenvuoron jälkeen päästiin maailmanympärimatkalle, jonka myötä kahdeksan kansainvälistä huippupuhujaa kertoi luovuudesta omista, erilaisista näkökulmistaan. Esiintymässä oli niin futuristi kuin innovoinnin, yrityskulttuurin, tarinankerronnan ja viestinnän syväasiantuntijoita. Puhujina tässä roundtable-sessiossa olivat kierroksen etelä-afrikkalaisen vetäjän Graeme Codringtonin ohella Steve Simpson Australiasta, Stef Du Plessis Etelä-Afrikasta, Reg Athwal Yhdistyneistä Arabiemiirikunnista, Nigel Risner Iso-Britanniasta, Mike Wittenstein USA:sta sekä Rapelang Rabana Etelä-Afrikasta. Kierroksen kokoonpanosta vastasi Olga Guseva Venäjältä.

Tauolla osallistujat pääsivät vaihtamaan keskenään ajatuksia erilaisista etukäteen valmistelluista aihepiireistä luovuuden ja elämystalouden ympäriltä fasilitoiduissa ryhmäkeskusteluissa. Innokkaimmat verkostoitujat pääsivät myös speed datingin merkeissä tapaamaan tekoälyn arpomia keskustelukumppaneita ja tutustumaan uusiin tuttavuuksiin ympäri maailmaa.

Tauon päätyttyä Senior Manager of Global Quality, Alec Dalton Marriott Internationalista kertoi omassa keynote-puheenvuorossaan, minkälaisia oivaltavia uusia innovaatioita ja muutoksia hotellialalla on kehitetty niin palveluiden kuin teknologian osalta koronaviruksen matkailulle ja majoitustoiminnalle aiheuttamien haasteiden vuoksi. 

Daltonin jälkeen oli vuorossa Abdulaziz Alshamsan, Executive Director General Customer Experience, Ministry of Human Resources and Social Development, Saudi Arabian Kuningaskunnasta. Hän esitteli luovia konsepteja, joita ministeriö on toteuttanut julkishallinnon puolella kehittääkseen ratkaisuja asiakaspalvelussa kohtaamiinsa haasteisiin.

Tilaisuudessa kuultiin myös inspiroivan Andreas Forslandin, Founder & CEO, Cognixio, ajatuksia esteettömyysnäkökohdat huomioivasta tulevaisuuden suunnittelusta. Forslandin jälkeen oli aika päivän viimeiselle verkostoitumiselle.

Adrian Swinscoe, Customer experience advisor, author, speaker, workshop leader & aspirant punk, Punk CX:stä selvitti omassa puheessaan, miksi enemmän “punk” lähestymistapa yrityksen haasteisiin auttaa CX-ammattilaisia ​​hyödyntämään luovuuttaan ja tuottamaan parempia tuloksia.

Jenn Lim, Co-founder, CEO & Chief Happiness Officer Delivering Happinessista ja Speaker, Management Advisor & Author, Joe Pine Strategic Horizonsista osallistuivat tapahtumaan fireside chat -keskustelutuokioiden merkeissä. Kumpaakin haastatteli CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

Jenn Lim ja Sirte Pihlaja keskustelivat luovuuden roolista työpaikalla sekä käsittelivät mm. Jennin näkemyksiä maailmasta ja pohdintoja siitä, miksi nykyaikaisen työnantajayrityksen on ajateltava pidemmälle tulevaisuuteen hyvien tulosten aikaansaamiseksi.

Elämystalous-konseptin isänä tunnettu best-seller-kirjailija Joe Pine kertoi puolestaan siitä, mikä on muuttunut hänen ajattelussaan alkuperäisen “The Experience Economy” -kirjan julkaisun jälkeen sekä miten meidän kaikkien tulisi toimia nyt ja tulevaisuudessa elämystalouden kehittämiseksi entistä inhimillisempään suuntaan välttyäksemme teknologiaan liittyviltä tulevaisuuden uhkakuvilta.

Suomen paras asiakasteko kuntien ja kaupunkien hoitohenkilöstölle koronarokotuksista

Kansainvälisen osuuden ohella eri maissa järjestettiin omat CX-päivän tapahtumaosiot, joista osa vedettiin virtuaalisesti, osa hybridinä ja joissakin maissa jo live-tapahtuminakin. Tilaisuudet olivat avoimia kaikille vieraille.

CX-päivän Suomen osuuden alussa palkittiin Suomen Paras asiakasteko -kilpailun voittajana CXPA Finlandin asiantuntijaraadin saamien ehdotusten joukosta valittu ehdokas – Kuntien ja kaupunkien terveydenhuollon henkilöstö koronarokotusten järjestelyistä ja hoitamisesta. Palkinnon vastaanottivat hoitohenkilöstön puolesta ylihoitajat Tiia Järvenpää ja Mia Rönn Helsingin kaupungin terveyspalveluista.

Koronarokotusten organisoinnissa ja toteuttamisessa on onnistuttu erinomaisesti. Haastavasta tilanteesta huolimatta asiakaskokemus ajanvarauksesta varsinaiseen rokotustilanteeseen asti on ollut sujuvaa ja tehokasta. 

Kunniamaininta jaettiin kisassa kahdelle: Fortumin Global Customer Centricity Manager Sakari Forslundille tiimeineen Pikku Juttu -etuohjelmasta ja K-Market Tervapadan kauppias-Villelle (Ville Kestilä) Kiusaamisvapaasta vyöhykkeestä. Lisäksi tunnustukset myönnettiin kahdessa uudessa kategoriassa (Asiakkaan ääni & Arjen sankarit ja teot). 

Luovuudesta ja elämystaloudesta haetaan vauhtia tulevaan nyt kaikkialla pankeista huvipuistoihin

Suomen puhujista ensimmäisenä esiintyi Head of Customer Experience Jaakko Lempinen Ylestä. Lempinen puhui yli 5 miljoonan asiakaskokemuksen tuomista opeista, tekoälyn mahdollisuuksista, ketterän kulttuurin soveltamisesta työntekijä- ja asiakaskokemusten kehittämiseen sekä liiketoimintamuotoilun uusimmista suuntauksista käytännön kautta. 

Lempisen jälkeen vuorossa olivat OP Ryhmän Expert, Customer Value Creation, Pia Hannukainen ja Competence Lead, Design, Tuomas Manninen. He kertoivat yhdessä esimerkkejä OP:n casesta, siitä kuinka suunnittelukypsyyttä voidaan kasvattaa sekä miten designin ja asiakaskokemuksien kehittämisellä voidaan tuottaa lisää tuloja.

Hyvä asiakaskokemus alkaa aina hyvästä työntekijäkokemuksesta. Henkilöstön hyvinvointiin keskittyminen vaikuttaa suuresti asiakaspalveluun ja parantaa organisaation taloudellista menestystä. Kuulimme Linnanmäen Chief Executive Officer, Pia Adlivankinin, mietteitä niin asiakas- kuin työntekijäkokemuksista sekä oppeja siitä, miten huvipuisto on menestynyt hupimestareita sitouttaen.

Lopuksi vuorossa oli Elisan CTO, AI and Automation for CX, Ville Raution esityksen, joka käsitteli puheentunnistusta ja sen hyödyntämistä paremman asiakaspalvelun saavuttamiseen, muunnettuun tekoälyyn ja elämystalouteen.

– – –

Kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (www.cxday.org) vietettiin tänä vuonna yhdeksättä kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

 

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190

  • Lisätietoja Suomen paras asiakasteko -palkinnosta sekä palkintoperusteluista saat erillisestä tiedotteestamme.
  • Kaikkien puheenvuorojen tallenteet ovat katsottavissa ja julkaisuvapaat esitykset ladattavissa verkosta (5.10. alkaen):
    https://www.cxday2021.com
  • Suomen paras asiakasteko 2021- palkintoperustelut: bit.ly/CXAwardFinland

 

CXPA Finland (CXPA.fi) on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA.org) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityskumppanuuksiin.

CXPA Finland palkitsi kuntien ja kaupunkien terveydenhuollon henkilöstön toiminnan Suomen parhaana asiakastekona Global CX Day 2021 -tapahtumassa tiistaina. Kunniamaininnan saivat tänä vuonna Fortum Pikku juttu -etuohjelmasta ja K-Market Tervapata Kiusaamisvapaasta vyöhykkeestä.

 

Global CX Day 2021 -tapahtumassa asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkoston CXPA:n vieraat yli 80 eri maasta kokoontuivat virtuaalisesti kuulemaan maailman ja Suomen kärkinimien näkemyksiä asiakkuuskokemusten kehittämisestä. Virtuaalitapahtuman teemana oli ”CREATIVITY. How do you become your best self in the Experience Economy?”.

Suomalaiset asiakkuuskokemuksen ammattilaiset ehdottivat parhaaksi asiakasteoksi tänä vuonna Suomen kuntien ja kaupunkien terveydenhuollon hoitohenkilökuntaa, jolle palkinto myönnettiin koronarokotusten organisoinnista ja toteutuksesta yhteiskunnallisesti merkittävänä ja asiakaslähtöisesti toteutettuna palveluna.

”Kuntien ja kaupunkien terveydenhuollon henkilökunta on joutunut poikkeuksellisen ajan myötä organisoimaan ja toteuttamaan koronarokotusten jakamisen Suomen kansalaisille ennennäkemättömällä tavalla, aikataulussa ja laajuudessa. Vaikeasta tehtävästä huolimatta he ovat suoriutuneet tästä epätavallisesta ja vaativasta tehtävästä erittäin sujuvasti ja tehokkaasti, säilyttäen koko rokotusprosessin asiakaskokemuksesta varsinaiseen toimenpiteeseen erinomaisena. Jo noin 7,5 miljoonaa rokoteannosta on heidän ansiostaan saatu annettua meille suomalaisille. Haluamme kiittää Suomen kuntien ja kaupunkien terveydenhuoltohenkilöstöä”, kuuluvat palkinnon perustelut.

”Koronarokotukset ja niiden järjestelyt ovat olleet uskomaton ponnistus ja hoitohenkilökunnalta on kysytty uusia voimia työhönsä edellisen, heitä jo äärirajoilleen ylikuormittaneen vuoden jäljiltä. Silti toimenpiteen yhteydessä jokainen rokottaja ja asiakaspalvelija on jaksanut palvelutilanteessa vastaanottaa rokotettavat inhimillisesti, iloisesti ja omaa mahdollista stressiään osoittamatta. Vastaanotto ja järjestelyt rokotuspisteissä ovat olleet tehokkaat ja rokotuksessa käynti tuntuu turvalliselta. Pop-in -rokotuspisteet mahdollistavat joukkorokotuksiin osallistumisen myös niille, jotka eivät ehkä muuten olisi käyneet rokotettavana lainkaan”, perustelee valintaa raadin puheenjohtaja, CXPA Finlandin toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja.

Palkinnon vastaanottivat koko hoitohenkilökunnan puolesta ylihoitajat Tiia Järvenpää ja Mia Rönn Helsingin kaupungilta

”Tämä on arvokas tunnustus koronarokotuksien järjestämiselle Suomessa ja Helsingissä. Koronarokotusten järjestämiseen on osallistunut tuhansia niin hoitotyön kuin muita ammattilaisia. Omasta puolestani haluan myös kiittää kaikkia tähän arvokkaaseen työhön osallistuneita kaikissa Suomen kunnissa. Koronarokotusten kautta olemme tiellä kohti normaalia arkea. Kannustan tässäkin yhteydessä vielä rokottamattomia rokotuksen hakemaan”, muistuttaa ylihoitaja Tiia Järvenpää Helsingin kaupungilta.

”Olemme Helsingissä pyrkineet siihen, että rokotuksen ottaminen olisi helppoa ja vaivatonta ja että rokotukset sujuisivat myös tehokkaasti. Tämä huomionosoitus kertoo siitä, että olemme onnistuneet järjestämään koronarokotukset asiakaslähtöisesti niin meillä Helsingissä kuin koko maassa”, toteaa ylihoitaja Mia Rönn Helsingin kaupungilta.

 

Kunniamaininnat Fortumille ja K-Market Tervapadalle

Kunniamaininnan sai tänä vuonna Fortumin Pikku juttu -etuohjelma. Reilu vuosi sitten lanseeratussa Pikku Juttu -konseptissa asiakkaat saavat kuukausittain haasteen, jonka suorittamisesta palkitaan sähkötunneilla. Haasteet ovat helppoja toteuttaa ja liittyvät arkisiin valintoihin, kuten ruokahävikin vähentämiseen ja kierrättämiseen. Fortumin asiakkaat niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin ovat olleet erittäin innoissaan ohjelmasta ja palaute on ollut positiivista. Asiakkaat ovat antaneet kiitosta etenkin siitä, että vinkit ovat konkreettisia ja että Pikku juttu muistuttaa kestävämmistä valinnoista tasaisin väliajoin.

”Tämä kunniamaininta tuntuu hienolta ja on myös iso kunnianosoitus kaikille meille, jotka ovat olleet mukana tekemässä Pikku juttua. Me Fortumilla haluamme olla rakentamassa sekä parempaa asiakaskokemusta että puhtaampaa maailmaa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Pikku juttu inspiroi tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja arjessa konkreettisten vinkkien ja palkitsemisen kautta ja tarjoaa näin asiakkaillemme mahdollisuuden osallistua muutokseen. Pikku juttua, jolla on iso merkitys, on todellakin ollut mukava ja innostava tehdä ja se näkyy myös lopputuloksessa”, Fortumissa konseptista vastannut Global Customer Centricity Manager, Sakari Forslund kertoo. 

Fortumin lisäksi kunniamaininnan sai K-Market Tervapadan kauppias Ville Kestilä “Kiusaamisvapaan vyöhykkeen” kehittämisestä. Jokaisella meillä on vastuu puuttua kiusaamiseen. K-Market Tervapadasta alkanut ja maanlaajuiseksi laajentunut “Kiusaamisvapaa vyöhyke” on hyvä esimerkki vastuullisesta ja proaktiivisesta asiakaskokemukseen vaikuttamisesta 1) luomalla nuorille (tulevaisuuden asiakkaille) hyvää kuvaa K-Ryhmästä, 2) vahvistamalla mielikuvaa K-Ryhmästä vastuullisena toimijana sekä 3) parantamalla koko kaupassa käymisen kokemusta kaikille asiakkaille vähentämällä epätoivottuja kiusaamistapauksia sekä kaupan sisällä että sen ulkopuolella. 

“Olen iloinen ja yllättynyt tästä huomioimisesta. Kannustaa eteenpäin ja tuntuu mukavalta, kun asia on noteerattu. Julkisuus toivottavasti auttaa myös asian etenemisessä, koska mitä enemmän ihmiset tietävät kiusaamisvapaasta vyöhykkeestä, sitä enemmän he voivat siihen turvautua”, kommentoi saamaansa kunniamainintaa Kauppias-Ville itse.


Asiakkaan ääni kuuluville ja arjen tekoja paremmin esille

Kisassa jaettiin tunnustuksia tänä vuonna myös kahdessa uudessa kategoriassa.

Asiakkaan ääni -kategoriassa palkittiin Helsingin sataman Marika Pauli Pysäköinnin ennakkovarauspalvelu Satamaparkin kehittämisestä Helsingin Satamaan sekä If Vakuutus, Maijastiina Homanen tiimeineen Ifin asiakaspolkujen kehittämisestä.

Arjen sankarit ja teot -sarjassa ehdotuksista valittiin tunnustuksen saajiksi Hailuodon kirjasto Kirjastokoira Murusta, Lahden kaupunki Viita-metsätyöpisteistä ja Ringette Walapais urheiluseuran ja lasten ringette-toiminnan kehittämisestä pandemiatilanteessa.

Tarkemmat perustelut ja palkinnonsaajien sitaatit löytyvät sivustoltamme.

– – –

Global CX Day 2021 -tapahtuman esiintyjinä asiakaskokemuksen tähtinimiä

CX-päivän kansainvälisinä esiintyjinä ja haastateltavina ovat mukana mm.: 

  • Abdulaziz Alshamsan, Executive Director General Customer Experience, Ministry of Human Resources and Social Development, Kingdom of Saudi Arabia
  • Michela Cocco, Global CX & Innovation Manager, Nespresso
  • Alec Dalton, 30 under 30 Hospitality Leader & Senior Manager of Global Quality, Marriott International
  • Andreas Forsland, Founder & CEO, Cognixio
  • Tomas Granlund, Vice President, New Business Development, Fiskars Group
  • Jenn Lim, Co-founder, CEO & Chief Happiness Officer, Delivering Happiness
  • Joe Pine, Speaker, Management Advisor & Author, Strategic Horizons
  • Adrian Swinscoe, Customer experience advisor, author, speaker, workshop leader and aspirant punk, Punk CX

Ohjelman juontavat Ian Golding (Global CX Specialist, Customer Experience Consultancy) ja Sirte Pihlaja (CEO, Shirute & Head of Team, CPA Finland). Suomen ohjelmaosiota juontamassa ja parasta asiakastekoa on Pihlajan ohella mukana jakamassa Teija Kuustonen (Head of Fast Track, Lindström & Ambassador, CXPA Finland).

Päivän kotimaisista sisällöistä vastaavat:

  • Arhi Kivilahti, Retail Strategy Consultant, Ada Insight
  • Jaakko Lempinen, Head of Customer Experience, Yle Finnish Broadcasting Company
  • Tuomas Manninen, Competence Lead, Design, OP Financial Group
  • Pia Hannukainen, Expert, Customer Value Creation, OP Financial Group
  • Pia Adlivankin, Chief Executive Officer, Linnanmäki Amusement Park
  • Ville Rautio, CTO, AI and Automation for CX, Elisa

Global CX Day 2021 -tapahtuma (https://www.cxday2021.com) on osa kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (https://www.cxday.org), jota vietettiin tänä vuonna yhdeksättä kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

Kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (https://www.cxday.org) vietettiin tänä vuonna yhdeksättä kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

– – –

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190

Kaikki julkaisuvapaat esitykset ovat ladattavissa ja tallenteet katsottavissa verkosta 5.10. alkaen: 
https://www.cxday2021.com

Suomen paras asiakasteko 2021 -palkintoperustelut: https://cxpa.fi/mika-on-cxpa/suomen-paras-asiakasteko/suomen-paras-asiakasteko-palkintoperustelut-2021/

 

Suomen Paras Asiakasteko –palkinto myönnetään suomalaisyrityksen tai -organisaation vaikuttajalle, joka on auttanut erityisesti unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen tai tiimi yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta. Palkinnonsaajat valitaan alan ammattilaisyleisön lähettämien ehdotusten joukosta.

CXPA Finland on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityskumppanuuksiin.

 

Asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkosto CXPA Finlandin (Customer Experience Professional Association) liki kuukauden kestäneessä CXPA Finland Hack -kilpailussa etsittiin ratkaisuja ajankohtaisiin asiakaskokemus- ja palvelumuotoiluhaasteisiin. Ensimmäistä kertaa virtuaalisesti järjestetty Hack toteutettiin yhteistyössä Elisan, Shiruten ja Ylen kanssa. Kisan voitti nuorten mediayleisöjen tavoittamiseen liittyvä ratkaisuehdotus. Lisäksi jury jakoi kunniamaininnan kolmelle ehdotukselle.

“Oli hienoa nähdä tapahtumaan osallistuneiden ryhmien oivaltavat ratkaisut annettuihin haasteisiin. Kisa oli kovatasoinen ja vaikeisiin tehtäviin oli paneuduttu todella perusteellisesti. Kiitos tästä kuuluu kaikille osallistujille sekä CXPA Finland Hackin järjestäjille”, toteaa Ylen asiakkuuspäällikkö Max Tötterman.

Kilpailussa työstettävien ratkaisuehdotusten voittajaksi selvisi finaalissa ehdotus ryhmältä, jonka haasteena oli nuorten mediayleisöjen tavoittaminen. Ryhmän ratkaisu tuo uutta kulmaa Ylen sisältötarjoomaan ja mikropalveluihin Yle KaiMa -sovelluksen ja -yhteisöalustan avulla. Tavoitteena olisi luoda tekoälyn avulla personoitu ja turvallinen palvelu osaksi nuoren arkea.

“Ratkaisuehdotukseen oli tuotu vastuullisuus ja digitaalisuus hyvin esille. Ryhmän ehdotuksesta sai heti kiinni mistä on kysymys, se oli selkeä ja johdonmukainen. Haasteeseen oli löytynyt uniikki lähestymiskulma, ja sitä oli lähdetty työstämään luovasti. Ratkaisussa oltiin aidosti astuttu kohderyhmän saappaisiin sekä mietitty ja selvitetty, mikä on nuorille tärkeää”, avaa kilpailun tuomariston valintaa juryn puheenjohtajana toiminut CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

Voittajaryhmä hehkuttaa ryhmänsä avointa ajatustenvaihtoa: kohderyhmää pyrittiin aidosti ymmärtämään siten, että ehdotus kuitenkin skaalautuisi myös muille ikä- ja kohderyhmille. “Teimme yhteistyötä haastavan teeman parissa ja kehitimme aihetta myös nuorilta saatujen palautteiden myötä”, kertoo voittoon yltäneen ehdotuksen esittelystä vastannut Henri Lindström Ilmariselta.

Yleisökilpailussa voittajaksi nousi puolestaan ryhmän “Nopeasti fiksuksi” ehdotus. Ryhmän ratkaisu tarjoaa viihteellisen tavan tuoda koko maailma käyttäjän ulottuville ja esittelee näkemyksiä myös oman “kuplan” ulkopuolelta. Ryhmän ehdotus sai myös asiantuntijaraadilta kunniamaininnan. Muut kaksi kunniamainintaa jaettiin ryhmille “Audion uudet muodot radiosta podcastien kautta ääniohjaukseen ja sosiaaliseen audioon” ja “Ihmis-kone UX” (ks. voittajan ja kunniamainintojen palkintoperustelut).

Hackista syntyi uusia oppeja eri toimialoille

Kisassa laajasti eri toimialoja ja organisaatioita edustavat vieraat laativat asiakaslähtöisesti konkreettisia ratkaisuehdotuksia digitaalisten mediapalveluiden asiakaskokemus- ja palvelumuotoiluhaasteisiin omista, hyvin erilaisista näkökulmistaan. Työstettävinä teemoina olivat strategia ja asiakaskokemus, asiakaspolun kehittäminen sekä puheentunnistus, ääniohjaus ja uudet käyttöliittymät.

”Asiakaskokemuksen kehittäminen on aina tiimityötä, jossa asiakkaiden ja loppukäyttäjien osallistaminen palvelumuotoilun keinoin parantaa onnistumisen todennäköisyyttä. Elisa haluaa edistää kestävää tulevaisuutta digitalisaatiolla, ja osallistava, kokeileva kehittäminen tähtää juuri tähän. Elisalaiset lähtivät innolla mukaan Hack-haasteeseen”, kertoo kilpailun tuomaristossa Elisaa edustanut, yritysasiakkaiden CX Business Solutions -liiketoiminnan vetäjä Katja Bäckström.

“Pandemian keskellä on ollut hienoa päästä järjestämään tapahtuma, jonka osallistujat voivat oikeasti auttaa muita konkreettisesti. Samalla haluamme asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkostona nostaa esille asiakkaan arvoa jokaisen bisneksen menestyksessä – erityisesti tällaisina aikoina”, muistuttaa Pihlaja.

Kilpailussa ratkottiin asiakaskokemukseen, asiakaspolkujen kehittämiseen ja uusiin käyttöliittymiin liittyviä haasteita CXPA Finlandin ja Elisan vapaaehtoisten fasilitaattorien johdolla. Tapahtuman tavoitteena on ollut mahdollistaa yhteistyö ja verkostoituminen toimialojen yli sekä kehittää uusia tapoja lähestyä palveluja asiakkaiden näkökulmasta.

Kilpailu järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa virtuaalisesti ja toistamiseen Hack-tapahtumakonseptilla. Ajatuksena CXPA Finlandin Hackeissa on Hackathon-tyyppisesti pureutua jonkin organisaation esittämiin haasteisiin lyhyessä ajassa ja laatia ratkaisuehdotuksia asiakaskokemuksen ammattilaisten näkökulmasta.

Pienryhmiä vetivät eri organisaatioista mukaan kutsutut alan ammattilaiset: keskusteluja fasilitoimassa oli asiantuntijoita mm. Elisalta, Dagmarilta, Laureasta, Lähi-Tapiolasta, Shirutesta ja Virnexiltä. Mukana oli lisäksi useita Ylen työntekijöitä tukemassa pienryhmätyöskentelyä asiantuntijaroolissa.

– – –

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190

Tapahtumasivusto: https://cxpa.fi/event/cxpa-finland-hack-2021

Kaikki julkaisuvapaat esitykset ovat ladattavissa finaalin jälkeen (26.5.): http://www.slideshare.net/cxpafinland/

– – –

CXPA Finland on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin.

Elisan missiona on luoda digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Olemme tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden sekä teknologioiden edelläkävijä. Tarjoamme vastuullisia ja kestäviä ratkaisuita yli 2,8 miljoonalle kuluttaja-, yritys- ja julkishallinnon asiakkaallemme päämarkkina-alueellamme Suomessa ja Virossa, sekä kansainvälisesti yli 100 maassa. Suomessa Elisa on tietoliikennepalveluiden markkinajohtaja, kansainvälisesti yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Vodafone ja Tele2. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, liikevaihto 2020 oli 1,89 miljardia euroa ja henkilöstöä yli 5 000. Elisa on hiilineutraali yhtiö. Seuraa matkaamme: elisa.fi, Facebook @elisasuomi, Twitter @ElisaOyj

Shirute on Suomen ensimmäinen asiakkuuskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto. Customer Experience Path® on Shiruten omistama rekisteröity tavaramerkki. Olemme kansainvälisen CXPA-organisaation (Customer Experience Professionals Association) perustajajäsen.

Yle on suomalainen julkisen palvelun mediayhtiö, Suomen suurin luovan työn yhteisö ja sisältötalo. Yle tuottaa monipuolista, laadukasta ja luotettavaa sisältöä kaikille sähköisille kanaville. Ylessä on vakituisia työntekijöitä noin 2800. Ylen tv- ja radiokanavat sekä verkkopalvelut työllistävät tämän lisäksi suuren joukon luovan alan ammattilaisia ja asiantuntijoita.

– – –

CXPA Finland Hack 2021 palkintoperustelut

 

Voittaja

Ryhmä 3: Nuorten yleisöjen tavoittaminen

Nuorten yleisöjen tavoittamista pohtineeseen ratkaisuehdotukseen oli tuotu vastuullisuus ja digitaalisuus hyvin esille. Ryhmä oli pystynyt laajentamaan ratkaisumenetelmiä muotoon, josta sai heti kiinni mistä on kysymys. Haasteeseen löytyi uniikki lähestymiskulma, ja sitä oli lähdetty työstämään luovasti. Ryhmän esitys oli selkeä ja johdonmukainen. Ratkaisussa oltiin aidosti astuttu kohderyhmän saappaisiin sekä mietitty ja selvitetty, mikä on nuorille tärkeää.

Kunniamaininnat

Ryhmä 9: Audion uudet muodot radiosta podcastien kautta ääniohjaukseen ja sosiaaliseen audioon

Voittajan ohella tässä ratkaisuehdotuksessa oli hyödynnetty disruptiivista ja monipuolista ajattelua, joka muuttaa perinteisen analogisen radion parhaimmillaan digitaaliseksi keskustelualustaksi. Tässä ideassa oli aidosti “Radio 2.0” -ajatusta, joka osallistaa sekä paikallisesti että kansallisesti. Toteutuessaan ratkaisuehdotus tuo lisäksi uutta dataa suomalaiselle yhteiskunnalle siitä, mistä keskustellaan ja mitkä aiheet puhuttavat.

Ryhmä 6: Nopeasti fiksuksi

Ryhmä oli lähtenyt suunnittelemaan ratkaisuaan selkein ja asiakaslähtöisin menetelmin. Ratkaisuun oli yhdistetty luova ja tunnistettava tapa, joka oli tuotu tarjolle perinteisempään ympäristöön. Eleohjaus mahdollistaa helposti itselle mielenkiintoisten sisältöjen valitsemisen ja löytämisen, samalla kun palvelu oppii käyttäjästään. Nopeasti fiksuksi -ryhmän ratkaisu tarjoaa viihteellisen tavan tuoda koko maailma käyttäjän ulottuville, ja tarjoaa näkemyksiä myös oman “kuplan” ulkopuolelta.

Ryhmä 8: Ihmis-kone UX

Ihmis-kone UX- ryhmässä oli panostettu todella paljon käyttäjätutkimukseen ja käyttäjän tarpeiden analysointiin, ja tulokset esitettiin selkeästi. Ääniohjaukseen liittyy turvallisuuteen liittyviä haasteita, joiden valitseminen työn lähtökohdaksi on todella tärkeä insight.  Ryhmä perusteli hyvin ääniohjauksen käytön kynnystä madaltavia edellytyksiä.

 

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finlandin Hack 2021 -tapahtuman tunnelmiin.