AUTOMAATIOTA, KONEOPPIMISTA JA ROBOTIIKKAA

Kokoonnuimme kesän kynnyksellä jälleen Elisan luokse CXPA Finlandin tapaamisen merkeissä. Tällä kertaa teemaksi oli valikoitunut paljon kiinnostusta herättävä aihe: AI ja robotiikka – ja näiden vaikutukset asiakaskokemuksiin.

Elisan Sanna Repon toivotettua vieraat tervetulleiksi toiminnanjohtajamme Sirte Pihlaja Shirutelta alusti aloituspuheenvuorossaan tekoälystä ja tunneälystä, mihin maailma on menossa ja miksi meidän pitäisi siitä välittää. Hänen esityksenä herätti ajattelemaan tunneälyn merkitystä tekoälyn vallatessa markkinoita.

 

Microsoftille paluun tehnyt Belinda Gerdt muistutti kuulijoita siitä, ettei ylivoimainen asiakaskokemus synny ilman investointeja teknologiaan. Hän näytti esimerkin siitä, miten Microsoft on omassa organisaatiossaan mullistanut työntekijäkokemuksen muuntamalla sokean työntekijän arkipäivän “näkyväksi”. Gerdt muistutti, ettei asiakaskokemus ole projekti vaan tahtotila.

Elisan Minna Virtanen ja Katja Bäckström julkistivat Elisan uunituoreen tutkimuksen aiheesta “Miten kuluttajien muuttuvat odotukset vaikuttavat asiakasvuorovaikutukseen?”.

Verkostoitumistauon ja demoihin tutustumisen jälkeen oli aika kuulla Elisan Kimmo Pentikäiseltä AI:sta ja ohjelmistorobotiikasta elämyksien ja tuottavuuden mahdollistajana. Hän kertoi lyhyen trenditilanteen avauksen ohella useita esimerkkejä Elisan omista caseista.

Tapahtuman odotetuin ja suosituin puheenvuoro oli Risto Linturin katsaus tulevaisuuteen. Hän pohti esityksessään sitä, mihin palveluyhteiskunta on menossa sekä miten AI, robotisaatio ja virtuaalipersoonat muuttavat arkikokemustamme asiakkaina.