Tuottaako tyytyväisempi työntekijä parempia asiakaskokemuksia?

CXPA Finlandin syksyn ensimmäinen kokoontuminen järjestettiin yhdessä Elisan kanssa. Pureuduimme teeman mukaisesti työntekijäkokemukseen eri näkökulmista. Asiantuntijat käsittelivät puheissaan johtamisen ja esimiestyön muutosta, työnteon muuttumista yhä liikkuvammaksi ja monipaikkaisemmaksi sekä näiden muutosten vaikutuksia työntekijäkokemuksiin. Pohdittiin myös, muuttaako sosiaalinen media ja reaaliaikaisuus pelisääntöjä sen suhteen, miten asiakaskokemusta ja työpäiväkokemusta hallitaan.

Kahvintuoksuinen aamupäivä alkoi Elisan Jarno Lähteenmäen sekä CXPA Finlandin toiminnanjohtajan ja Shiruten toimitusjohtajan, Sirte Pihlajan toivottaessa vieraat tervetulleiksi.

Tästä tapahtuma jatkui Elisan Juho Toivolan puheenvuorolla, jossa pohdittiin mm. miten pörssiyhtiössä mallinnetaan asiakaskokemuksen, työntekijäkokemuksen, työnhakijakokemuksen ja omistajakokemuksen vaikutuksia toisiinsa ja taloudellisiin tunnuslukuihin.

Muutosmatkaa, menestyjäyrityksiä ja CX-koulutuksia

Seuraavana vuorossa oli Keskon Leif Backmanin puheenvuoro, jossa hän kertoi tulevasta K-Kampuksesta ja miten siitä ollaan tekemässä kohtauspaikka, jossa ihmiset pääsevät tekemään yhdessä. 

Jo kuudetta vuotta toteutetun, CXPA Finlandin ja Shiruten Asiakkuuskokemusten jotaminen Suomessa -selvityksen menestyjäyritykset palkittiin puheenvuorojen lomassa. Parhaan pistemäärän saavutti Telia, toiseksi nousi Veikkaus ja kolmantena palkittiin Tieto. Saimme myös kuulla syksyn ja kevään tulevista CX-huipputapahtumista.

Hyvästä työntekijöiden kokemuksesta hyötyy koko organisaatio

Verkostoitumistauolla iloinen puheensorina täytti tilan ihmisten tutustuessa Elisan demoihin, joissa kerrottiin työntekijäkokemuksen parantamisesta ja tukemisesta erilaisin digitaalisin ratkaisuin. Opimme, miten sovellusten joustava ja saumaton yhteistoiminta luo edellytykset kokemuksen kehittämiselle.

Tauon jälkeen Elisan Jouni Linkola kannusti esimerkillään antamaan tiimille lisää vastuuta ja mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä sekä tarjoamaan työntekijöille mahdollisuuksia villienkin kehitysideoiden toteuttamiseen.

Aamupäivä oli keskusteluntäyteinen ja puheenvuorot herättivät paljon kysymyksiä ja mielenkiintoa. Kuten eri tutkimukset ovat osoittaneet, työntekijäkokemuksen parantuessa myös loppuasiakaskokema paranee ja näin myös organisaatiot hyötyvät. Tilaisuus päättyi maukkaaseen lounaaseen verkostoitumisen merkeissä.