Asiakaskokemuksen kehittämisellä puhtia Aseman Lasten toimintaan

Arjen kiireiden keskellä moni haastaa itseään työn merkityksellisyyden suhteen. Onko työlläni tarkoitus? Miten yhteiskunta hyötyy tekemästäni työstä? Eilen saimme mahdollisuuden tehdä jotain todella merkityksellistä ja kantaa kortemme kekoon hyvän asian puolesta.

Historian ensimmäisessä CXPA Hackissa kehitettiin Aseman Lasten toimintaa Pasilassa Elisan tiloissa. Tapahtumassa pureuduttiin asiakaskokemuksen kehittämisen keinoin Aseman Lapset ry:n toiminnan konkreettisiin haasteisiin – muun muassa siihen, miten järjestön hyväntekeväisyystoimintaan saataisiin lisää jäseniä. Halusimme valjastaa osaamistamme siihen, että Aseman Lasten toiminnasta yhteiskunnallisena hyväntekijänä tulisi entistä sujuvampaa.

Hackiin osallistujat pureutuivat kolmeen eri aihealueeseen: resurssien kasvattamiseen, työntekijä- ja rekrytointikokemuksen parantamiseen sekä asiakaspolun kehittämiseen.

Samat elisalaiset, jotka olivat mukana fasilitoimassa CXPA:n hackia, ovat tehneet tutuksi elisalaista tapaa kehittää asiakaskokemusta. Näin erilaisia yrityksiä ja organisaatioita on saatu kokeilemaan asiakaslähtöisen kehittämisen työkaluja ja käytäntöjä. Tästä innostuneena päätimme lähteä myös mukaan tähän hack-tapahtumaan ja jakaa osaamistamme sekä omia kokemuksiamme konkreettisen tekemisen kautta.

 

Asiakaskokemuksen kehittäminen puhuttaa, mutta miten siirtyä sanoista tekoihin?

Jo useamman vuoden ajan asiakaskokemuksen kehittäminen on ollut Suomessa ja kansainvälisesti yritysten ylimmän johdon agendalla ja investointikohteena. Samaan aikaan markkinassa kaikuu vahva viesti siitä, ettei organisaatioilla ole selkeää kuvaa mistä työ pitäisi aloittaa. Myös mittaaminen puuttuu, sillä NPS tuntuu olevan vaikea sovittaa talouslukujen viereen strategiatyöstössä.

Me elisalaiset kehitämme omaa ja asiakkaidemme liiketoimintaa sekä asiakaskokemusta yhdistämällä tietotaitomme palvelumuotoilusta, huipputeknologioista ja parhaista käytännöistä. Teemme lukuisten eri yritysasiakkaidemme kanssa erilaisia liiketoiminnan transformaatioprojekteja. Niiden onnistumisen edellytyksenä on pitää loppukäyttäjät suunnittelun keskiössä strategiasta kehityshankkeisiin ja arjen asiakastyöhön. Vaikka tehtävä ei aina ole helppo, asiakaslähtöinen kehittäminen näyttää luovan paremmat onnistumisen edellytykset, selkeitä etuja liiketoimintaan sekä merkityksellisyyttä kaikkien osapuolien arkeen.

 

Katja Bäckström vastaa Elisalla Digitalisaatioratkaisut liiketoiminnasta. Katjan mielestä ketterä kokeilukulttuuri ja asiakkaiden arvontuotannon maksimointiin tähtäävät toimintamallit ovat elinehtoja menestyksekkäälle liiketoiminnalle, sillä niiden ansiosta asiakaskokemus voidaan kääntää numeroiksi, mitata ja johtaa dataohjatusti.

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finland Hack -tapahtuman tunnelmiin.