CXPA Finland Hack 2022 - ratkaisuja toimitila- ja kauppakeskuskehittämisen murrokseen

CXPA Finlandin Hackissä suunniteltiin rakennetun ympäristön tulevaisuutta. Erityisesti paneuduttiin muuttuviin tarpeisiin, joihin toimitila- ja kauppakeskustoimijoiden täytyy vastata niin markkinoinnin, työntekijäkokemuksen kuin mittaamisen ja raportoinnin osalta. Tänä vuonna pääsimme vihdoin häkkäämään taas kasvotusten!

CXPA Finlandin Ambassador Heli Vainio Norteconilta toivotti osallistujat tervetulleiksi kuvaillen, mitä ostaminen tänään on ja mihin tarpeeseen se vastaa. Haluavatko kuluttajat viettää aikaansa paikoissa, jotka edistävät kuluttamista ja houkuttelevat heitä siihen? Kasvavasta verkkokaupasta huolimatta kauppakeskukset elävät kävijöistä, joten kuinka pitää kävijöistä kiinni muuttuvassa maailmassa? Myös toimitilojen puolella muutos on pandemian jäljiltä selvä, ja ydinkysymys kummankin tilatyypin kohdalla sama – kuinka saada ihmiset paikalle ja voimaan hyvin?

Ennen kuin pienryhmät päästettiin töihin, Rakli ry:n toimitilajohtaja ja Suomen Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Mikko Östring kannusti osallistujia olemaan rohkeita ideoinnissa – “mitä hyvää onkaan keksitty, niin sille on usein ensin kolme kertaa naurettu”.

Mikko myös kuvasi, miten hurjaa on ollut kauppakeskusvision kehittyminen nykyisenlaiseksi liikennettä, kulttuuri- ja hyvinvointipalveluja, erilaisia kunnallisia palveluja, toimistoja, asumista ja tietenkin liikkeenharjoittamista yhdistäviksi tiloiksi.

Erittäin mielenkiintoista oli nähdä, miten ajatuksemme toimitilaideaalista on kehittynyt yhden hengen työhuoneista monipuolisesti eri tarpeisiin vastaavaksi dynaamiseksi kokonaisuudeksi: ”my office → my space → our space → any space”.

Mikon esityksen ja linkit puheenvuoroon liittyviin lisäaineistoihin löydät tältä tapahtumasivulta kohdista esitysmateriaalit ja lisätiedot.

Pienryhmille annettuja haasteita pureskeltiin niin hyvällä menestyksellä, että jury päätyi valitsemaan kolme parasta joukkuetta ja antamaan kaksi kunniamainintaa.

Oletko jo antanut oman äänesi yleisöäänestyksessämme? Voit äänestää mielestäsi parasta ratkaisuehdotusta, vaikket itse olisi ollut mukana tapahtumassa!

Samuel Piha (ryhmä 11 Kauppakeskukset ja vastuullisuus), Kaisa Belloni (ryhmä 6 Kauppakeskusmarkkinoinnin kehittäminen) ja Lauri Eskelinen (ryhmä 9 Asiakaskokemuksen mittaristo kauppakeskuksissa) ovat vetäneet yhteen omissa ryhmissään käytyjä keskusteluja.

Keskustelu pienryhmien haasteiden teemoista jatkuu myös keskusteluforumillamme. Olethan mukana jakamassa näkemyksiäsi!

Jury perustelee kunniamainintoja ja valintoja parhaiksi joukkueiksi seuraavasti (ryhmät esitelty alla numerojärjestyksessä):

Kunniamaininnat:

  • Ryhmä 5: Kauppakeskukset ja palvelumuotoilu
    Ryhmän ratkaisuehdotus osoitti, että jopa mahdottomilta tuntuviin paikkoihin voidaan suunnitella asiakaskokemuksen parannusta palvelumuotoilun keinoin (Asematunnelista elämys)
  • Ryhmä 11: Kauppakeskukset ja vastuullisuus
    Ryhmä ideoi sosiaalisen vastuullisuuden kehittämiseksi ratkaisun, jossa turvallisuustiimien kokoonpano muistuttaa enemmän asiakaskunnan kokoonpanoa. Ottamalla senioreita, nuoria ja maahanmuuttajia turvallisuustiimiin osoitetaan samalla, että kauppakeskus on kaikkien paikka.

Parhaat joukkueet:

  • Ryhmä 3: Työntekijäkokemuksen mittaristo
    Ryhmä koosti perusteellisen, monipuolisen ja helposti käyttöön otettavan listan mittareita. Listan pituus näytti, miten monelta eri kantilta työntekijäkokemusta pitää tutkia. Ryhmä pohti myös ratkaisuja työtilojen houkuttelevuuden lisäämiseksi – miltä kuulostaisi esimerkiksi työtilojen Tinder, jonka avulla voi selvittää, keitä on tulossa samoihin tiloihin samoina aikoina kuin itse.
  • Ryhmä 4: Käyttäjäkokemus ja työympäristöt
    Tämä ryhmä teki sen, mikä pitäisi aina muistaa – aloitti kysymällä ”miksi kukaan haluaisi palata toimistolle” ja pohti vastauksia ihmisestä lähtien. Tätä raati piti arvokkaana asiana – sellaisena, jonka me kaikki tiedämme, mutta usein kuitenkin unohdamme.
  • Ryhmä 7: Kaikkikanavainen asiakaskokemus
    Ryhmä nosti ratkaisussaan esille DEI-ajattelun tärkeät periaatteet tasa-arvosta ja inklusiivisuudesta ja totesi, että parhaiden ratkaisujen löytämiseksi kauppakeskuksen päätöksenteossa pitää ottaa huomioon kaikkien sidosryhmien ja osapuolten näkemykset. Tähän joukkoon kuuluvat siivoojat, huolto, vuokralaiset, omistajat, jne. Ryhmä ehdotti myös tapahtumien ideointia keskusten pienimpien – ja niitä usein erottavien – liikkeiden ehdolla.

Onnittelut palkituille ja kiitokset kaikille osallistujille antoisasta yhdessä vietetystä iltapäivästä!

Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Kiinteistöalan Koulutuskeskus Kiinkon, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:n, Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n, Elisan ja Shiruten kanssa.

 

Blogin kirjoittaja Kaisa Belloni toimii Silicon Labsissa Senior Community Managerina ja on mukana CXPA Finlandin tiimissä vapaaehtoisena.