CXPA Finlandin ja Mobile Monday ensitreffeillä Sanomatalossa kansainvälisissä tunnelmissa

MobileMondayn toimitusjohtaja Jari Tammisto kävi maaliskuun tapahtumamme aluksi lävitse maailmanmaineeseen nousseen MoMon kehityskaaren kohokohtia sekä esitteli CXPA:n ja MoMon kevään yhteistapahtumien tavoitteita.

Tammiston haastateltavaksi lavalle nousi tapahtumaa isännöineen Sanoma-konsernin edustaja, Ilta-Sanomien verkkojohtaja Timo Rinne, joka arvioi mobiilin roolia mediamurroksessa. Rinteen mukaan mobiilin tulemisesta ja sen mukanaan tuomista uhkakuvista on enää turha puhua. Älypuhelinten käyttäjämäärä Ilta-Sanomien palveluissa on noussut yli 73% tänä vuonna – myös yritysten on aika siirtää kekustelun painopiste uhista uusiin mahdollisuuksiin. Mahdollisuuksien hyödyntäminen luo tällä hetkellä omia haasteitaan organisaatioiden kyvykkyyksille, sillä mobiilissa mediapalveluissa sisällöntuotannolle on tarve 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä.

Rinteen näkemykset kuultuamme CXPA Finlandin toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja kävi lävitse verkoston vuoden tärkeimmät teemat, joita ovat 1) Mobile first, 2) Omnichannel, 3) Big data ja 4) Internet of Things. Hän myös muistutti Certified Customer Experience Professional (CCXP) –näyttötutkinnosta, jonka voi suorittaa Suomessa Sovelton testikeskuksessa. Sirten kanssa lavan jakoi Experq:n Santeri Everi, joka johdatteli yleisön osallistumaan tapahtumassa järjestettyyn reaaliaikaiseen kyselyyn ja raportoi sen tuloksista illan edetessä.

Uudet appsit ja ilmiöt – mikä on hottia 2015?

Ohjelma jatkui Teleforum ry:n Ilkka Lehdon terveisillä. Hän oli juuri saapunut Barcelonasta ja toi kuulumisia Mobile World -konferenssista. GSMA Mobile World Congress on maailman suurin ja vaikutusvaltaisin tapahtuma, jonka kävijämäärä ylitti tänä vuonna 93,000 ihmistä yli kahdesta sadasta maasta.

Ilkka kuvasi mobiili-internetin penetraatiota maailmanlaajuisesti. 4G lanseerattiin viisi vuotta sitten, ja se on saavuttanut jo 25% osuuden kaikista verkoista, kattaen yli 350 maata. Vuoteen 2020 mennessä 90% maapallon väestöstä omistaa mobiilipuhelimen. Mobiilin internetin käyttäjämäärä on 3,8 miljardia. Mobiili-internet tuo mukanaan verkkokaupat ja maksamisen, mistä johtuen myös EU:ssa valmistellaan paraikaa maksupalveludirektiiviä. Se lisää sekä kasvua että tuo murrosta kuluttajan mobiilimaksamiseen.

Mobiili ei ole teknologiaa, ihmiset haluavat kauniita ja toimivia asioita

Toiseksi viimeinen esitys, “Mobiili mediana – mitä tarkoittaa todellisuudessa mobile first?” toi lavalle Qvik:n Lari Tuomisen sekä Future CMO:n Toni Keskisen. Mobiili on paras kanava asiakkaan kannalta mm. sen vuoksi, että se on paikkatietoa ymmärtävä, reaaliaikainen, vuorovaikutteinen ja aina mukana oleva. Sen lisäksi se on henkilökohtainen, sosiaalinen, kaupankäynnin mahdollistava ja vielä melko “cool” väline. Vaikuttavan listan jälkeen päästiin yksinkertaisempien kysymysten äärelle, kuten esimerkiksi sen, kuinka menestyspalvelu luodaan ja kuinka omalle palvelulle voi löytää oikean suunnan. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: “Vie palvelu nopeasti Möttösen taskuun ja iteroi!”

Lari vakuutti myös, että mobiili ei ole teknologiaa vaan paljon muutakin. Ihmiset haluavat kauniita ja toimivia asioita mobiilissa: siksi UX- ja design-ihmiset ovat arvokkaita jäseniä palvelua rakennettaessa. Yhteenvetona käytiin lävitse, minkälaista osaamista mobiilipalveluiden kehittämiseen tarvitaan. Ensinnäkin visuaalisuuden ja käytettävyyden merkitys on kasvanut. Toiseksi datan ymmärtäminen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa on todella tärkeää, kuten mm. Supercell on esimerkillään näyttänyt. Kolmas kriittinen tekijä on kansainvälinen tiimi, joka osaa ottaa huomioon kansainvälisten mobiilimarkkinoiden tarpeet.

Illan viimeisessä puheenvuorossa Ideanin Mikko Eerola kertoi case-esimerkkien avulla, missä Internet of Things -projekteissa mennään ja mitä yrityksille merkitsee se, kun kaikki on kiinni internetissä. Tärkeimpänä asia, johon suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota, on ymmärtää miten rakennetaan hyviä asiakaskokemuksia, kun jopa esineet keskustelevat keskenään.

Puheenvuorojen jälkeen oli aika siirtyä verkostoitumaan iltapalan ääreen. Keskustelu jatkui myös Sanomatalon Painobaarissa Applen iWatch-kellon julkistamistilaisuutta seuraten.

Tilaisuuden järjestäjinä ja CXPA:n yhteistyökumppaneina tapahtumassa toimivat Experq, Shirute, User Intelligence, MobileMonday, Teleforum ja illan isäntänä Sanoma.

CXPA:n seuraava tilaisuus järjestetään 7.5.2015 yhteistyössä MobileMondayn ja Sanomien kanssa.

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finlandin ja MoMon ensitreffien tunnelmiin.