Jäätelöä, hattaraa ja kansainvälistymistä

Vaikka elokuun 22. päivänä kesän lämpö jo sinnitteli viimeisillä voimillaan, ei menneen kesän haikailulle jäänyt sijaa, kun CXPA Finlandin kesäjuhlissa käännettiin kurssi kohti tulevaisuutta.

Kymmenessä minuutissa loppuun varattuun tapahtumaan Allas Sea Poolille kokoontui yli 80 kasvun, kansainvälistymisen ja asiakaskokemuksen yhdistelmästä kiinnostunutta osallistujaa. Tekesin isännöimän tilaisuuden pitopaikka Itämeren rantatunnelmissa oli kerrassaan osuva, onhan Itämeri jo vuosisatoja sitten toiminut tärkeänä väylänä suomalaisten tavoitellessa kansainvälisiä yhteyksiä.

Alustatalous, ekosysteemit ja yhteistyö menestyksen keskiössä

Tilaisuuden avasi ohjelmapäällikkö Nuppu Rouhiainen Tekesiltä. Nuppu kuvasi avauksessaan lyhyesti Tekesin roolia pelinrakentajana organisaatioiden välillä ja korosti sidosryhmien roolia kasvuhyppäyksissä.

Nupun alustuksesta luontevasti tarinaa jatkoi Pekka Sivonen, Tekesin Digitalisaatio-alueen johtaja ja pitkän linjan perhokalastaja. Pekan puheenvuoro ei taatusti jättänyt ketään kylmäksi, kun hän kuvasi uusien teknologioiden ja arvontuottomallien kautta syntyvää tulevaisuuden liiketoimintaympäristöä ja visualisoi esitystään inspiroivilla videoilla.

Myös Pekka nosti puheenvuorossaan vahvasti esille alustatalouden ja yhteistyön merkityksen. Hän korosti sitä, että jos haluamme todellakin hyödyntää Suomen loistavia ranking-sijoituksia ja rakentaa menestystä niiden ympärille, on kansainvälinen yhteistyö ainoa mahdollinen tapa.

Lopuksi Pekka vielä muistutti Tekesin jakavan joka vuosi 520 miljoonaa euroa organisaatioiden kasvun tukemiseen. Erityisen runsaasti Tekes toivoo lähtöjä ekosysteemien rakentamisen ja uuden teknologian hyödyntämisen ympäriltä.

Tekemisen meininkiä myös Suomi 101-vuonna

Pekan jälkeen lauteille saatiin brändinrakentaja Peter Vesterbacka. Peter ei todellakaan pettänyt kovia odotuksia: hän jatkoi puheenvuorossaan teemaa sujuvasti siitä, mihin Pekka omansa päätti. Peter kuvasi puheenvuorossaan värikkäästi omaa polkuaan yrittäjänä Roviosta ja SlushistaLightneeriin ja Space Nationiin ja kertoi kokemuksistaan mm. Slovakian, Kiinan ja Argentiinan markkinoilta.

Perusviesti puheenvuorossa oli selkeä: Suomella on ylivoimainen maantieteellinen sijainti Euraasian sydämessä ja hienoja kilpailuvaltteja. Tämä ei kuitenkaan itsessään tuo meille menestystä, vaan lopulta kaikki on kiinni asenteesta. Hyödyntämällä omia vahvuuksia, tekemällä eri tavalla kuin muut sekä kyseenalaistamalla olemassa olevia rakenteita kaikki on mahdollista myös sen jälkeen, kun siirrytään Suomi 100-juhlinnasta eteenpäin – kovia juttuja saa tehdä ensi vuonnakin, kun Suomi täyttää 101 vuotta.

Peterin inspiroiva esitys kirvoitti yleisöstä vilkasta keskustelua, ja onneksi sekä Pekalla että Peterillä oli mahdollisuus jäädä jatkamaan keskusteluja ja verkostoitumaan vielä tauon ajaksi.

It’s all about people

Virkistäytymistauon jälkeen virittäydyimme kuulemaan Tapahtumahotelli Huoneen perustajan, Evon Söderlundin kertomusta matkastaan opiskelijasta jolla on idea, kansainvälisen tapahtumahotelliketjun omistajaksi.

Evon piirsi meille tarinan, jonka keskiössä on sinnikkyys ja päämääränä asiakkaan ongelman ratkaisu uudella tavalla. Hän korosti markkinasta riippumatta kokemuksen yksilöllisyyttä ja muistettavuutta sekä sitä, että vain samaan päämäärään tähtäävällä yrityskulttuurilla voidaan luoda kokemus, jota ei ole mahdollista kopioida.

Asiakaskokemusjohtajien juhlintaa

Inspiroivien puheenvuorojen jälkeen oli aika julkistaa Asiakkuuskokemusten johtaminen Suomessa 2017 -selvityksen tulokset ja menestyjäyritykset. Tuloksissa suunta oli selkeä, kun sekä vision että toteuttamiskyvyn suhteen tulokset ovat vahvistuneet selkeästi viime vuodesta.

Tänä vuonna kolme yritystä päätyi tasatulokseen ja jakoi toisen sijan. Uutena toimialana kärkinelikkoon kiilasi rakennusteollisuus, kun Paroc pokkasi tunnustuksen pitkään jatkuneesta menestyksekkäästä asiakaskokemuksen kehitystyöstä. Kaikki muut kärjen yritykset löytyivätkin samalta toimialalta teleoperaattoreiden voittokulun jatkuessa. Toiselle sijalle yhdessä Parocin kanssa ylsivät viime vuoden kolmonen Elisa sekä DNA. Ensimmäisen sijan vei tänäkin vuonna Telia.

Kaikki voittajat korostivat pitkäjänteisen työn merkitystä ja sitä, että maalin liikkuessa ei laakereilleen voi jäädä lepäämään. Huipputiimit poistuivat mukanaan yhteistyökumppaniemme lahjoittamia huippuelämyksiä, kun niille jaettiin lippuja Seikkailupuisto Huippuun. Voittajatiimi pääsee lisäksi viikon ajan huristelemaan Mitsubishi Outlanderin ladattavalla hybridillä. Tarkemmin tuloksista ja voittajan haastattelun voit kuunnella webinaaristamme osoitteesta http://bit.ly/cem2017webinar.

Yllätyselämykset saivat kiitosta

Varsinaisen seminaariohjelman päätyttyä järjestäjillä oli takataskussa osallistujille vielä yksi yllätys. Allas Sea Poolin naapuriin noussut FlyTour Helsinki halusi muistaa asiakaskokemuksen kehittäjiä elämyksellä ja tarjosi osallistujille virtuaalisen lentomatkan Helsingin yli. Elämys oli mieleenpainuva ja herätti runsaasti ihastunutta puheenporinaa, kun osallistujat palasivat altaalle nauttimaan vielä musiikista, lämpimän illan tunnelmasta ja street food -buffetista. Osalle kokemus oli tosin niinkin vaikuttava, että se sai polvet tutisemaan.

Tilaisuudesta annettu palaute oli tälläkin kertaa kiittävää. Palautteissa kiitettiin inspiroivia puhujia, tunnelmaa ja samanhenkisten ihmisten kohtaamista. Erikseen ilahtuneita mainintoja saivat yllätysohjelma sekä kesäfiilistä nostattaneet jäätelöt ja hattarat. Saimme myös hyviä vinkkejä jatkoa varten koskien mm. tilan näyttöjen sijoittelua ja ohjeistusta paikalle saavuttaessa. Palautteesta löytyi myös ideoita ja toiveita koskien tulevien tapahtumien puheenvuoroja, jotka laitamme ilolla pohdintaan!

Kiitos kaikille mukana olleille aktiivisesta osallistumisesta ja innostavista keskusteluista. Erityiset kiitokset Tekesille ja muille yhteistyökumppaneillemme tilaisuuden mahdollistamisesta. Tästä on hyvä lähteä syksyyn rakentamaan entistäkin elämyksellisempiä asiakaskokemuksia.

 

CXPA:n seuraava tilaisuus on CX Day Finland, jotka järjestetään 10.10.2017. Kesäjuhlien materiaalit julkaistaan verkkoon, kun CX päivän järjestelyt ovat loppusuoralla.