Chablan mobiilipalvelu kuuroille valittiin vuoden asiakasteoksi

Kuuroille suunnattu Chabla-mobiilipalvelu palkittiin Suomen parhaana asiakastekona Customer Experience Day -tapahtumassa tiistaina 10.10.2017. CXPA Finland palkitsi myös asiakkuuskokemusten johtamisen tilaa Suomessa selvittäneen tutkimuksen menestyjäyritykset. Ensimmäiseksi sijoittui Telia ja toisen sijan jakoivat DNA, Elisa ja Paroc. Asiakkuuskokemuksen ammattilaisten verkoston toimintaa kehittämään tulee kolme uutta Ambassadoria. CXPA Finlandin Ambassadorit koostuu noin kymmenhenkisestä, eri toimialoja edustavasta CX-johtajien ryhmästä. Sen jäseniksi kutsutaan asiakaskokemuksen alalla ansioituneita ammattilaisia.

Customer Experience Day -tapahtumassa asiakkuuskokemusten ammattilaiset kokoontuivat tiistaina 10.10. Tiedolle kuulemaan maailman ja Suomen kärkinimien näkemyksiä asiakkuuskokemusten kehittämisestä. Juhlagaalan teemana oli ’Purpose’.

Suomen parhaasta asiakasteosta vastaa Chabla

Suomen paras asiakasteko –palkinto annetaan suomalaisyrityksen vaikuttajalle, joka on auttanut erityisesti unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta.

Asiakkuuskokemuksen ammattilaiset ehdottivat parhaaksi asiakasteoksi tänä vuonna kuurojen maailmanlaajuista Chabla-mobiilipalvelua, jonka CXPA Finlandin asiantuntijaraati valitsi yksimielisesti selkeäksi voittajaksi.

“Euroopassa on yli 750 000 viittomakielen käyttäjää ja vain 12 000 viittomakielen tulkkia eli alle kaksi tulkkia sataa viittomakielen käyttäjää kohden. Suomalaismuusikko Signmarkin (Marko Vuoriheimo) visiona oli mullistaa kuurojen elämä tarjoamalla mahdollisuus soittaa ja vastaanottaa puheluita älypuhelimella yhtä nopeasti ja vaivattomasti kuin kuulevat – kielestä riippumatta. Chabla-mobiilisovellus yhdistää viittomakieliset ja viittomakielen tulkit maailmanlaajuisesti”, perustelee valintaa raadin puheenjohtaja, CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja asiakkuuskokemuksen suunnittelutoimisto Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

“Tulkkien varassa toimivan kuuron elämä on hyvin rajoitettua. Kuurojen ja tulkkien jokapäiväisiä ongelmia ratkomaan luotiin Chabla, jonka avulla kuuro saa viittomakielen tulkin käyttöönsä välittömästi yhdellä klikkauksella – vaikka keskellä yötä. Kuuro voi hankkia Chablan kautta numeron, johon hänelle voi soittaa tulkattuja puheluita. Chabla mullistaa kuurojen elämän, sillä sen avulla heillä on vihdoin samanlaiset mahdollisuudet kommunikoida kuin kuulevilla.

Chabla lyhentää viittomakielen tulkkausten palvelupolkua valtavasti. Aiemmin kuuro joutui odottamaan tulkkia jopa päiviä, ja tulkki matkusti tulkkausta varten puolesta tunnista kahteen – tai jopa kauemmin. Chablan avulla kuuro saa tulkin käyttöönsä sekunneissa.

Yhteiskunta voisi säästää 2 – 8 miljoonaa euroa vuodessa, jos Chablaa käytettäisiin osaan tulkkauksista”, todetaan palkinnon perusteluissa.

Kunniamaininnan saivat tänä vuonna Miika Wires Verohallinnolta, joka on lanseerannut kiinankielisen verkkopalvelun kiinalaisille yrityksille, joilla on aikomus sijoittaa Suomeen sekä Saunalahden koulun rehtori Hanna Sarakorpi, joka on luonut asiakaslähtöisen palveluorganisaation, jolla tähdätään lapsen perusteelliseen kehitykseen.

Merkityksellisillä kohtaamisilla menestykseen

Tapahtumassa kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja siitä, miten Purpose ilmenee eri organisaatioissa ja työnkuvissa. Esitykset alkoivat tämän hetken trendeistä ja siirtyivät puhuja kerrallaan tulevaisuuden näkökulmiin. Arhi Kivilahti Keskolta piti ensimmäisen puheenvuoron kertoen, kuinka ruokaostokset ovat siirtyneet kaupasta kotisohvalta tehtäväksi ja miten Kesko valloittaa Kiinaa avaamalla ruoan verkkokaupan yhteistyössä AliBaban kanssa. Sami Heinonen Netfreakilta keskittyi puheessaan AR/VR-kokemuksiin ja niiden jatkuvaan yleistymiseen. Kirsi Mettälä Plan International Suomesta painotti, että juuri itsenäsi olet osa merkityksellistä maailmaa ja kaikella on vaikutuksensa. Plan viettää kansainvälistä tyttöjen päivää 11.10.

Tauon ja erilaisten AR/VR-demojen esittelyiden jälkeen pääsimme kuulemaan Tiedon Paul Jones Winlundin puheenvuoron siitä, kuinka jatkuva asiakaskäyttäytymisen muuttuminen pakottaa yrityksiä kehittymään jatkuvasti. Johanna Laakso Finavialta painotti puheessaan, että asiakas on laitettava kaiken tekemisen keskiöön. Hän esitteli lentokentän 2020-visiota ja kertoi, miten lentokenttäkokemusta rakennetaan organisaatiorajat ylittävänä yhteistyönä. Tapahtuman huipentumana Kalle Vähä-Jaakkola Space Nationilta kertoi, mitä vaaditaan ylivoimaisen loistaviin asiakaskokemuksiin, kun matkakohteena on ulkoavaruus ja tavoitteena avaruusmatkailun demokratisointi.

Paras asiakkuuskokemusten johtaja on Telia

Asiakkuuskokemuksen johtamisen nykytilaa Suomessa selvittäneen tutkimuksen perusteella Telia kiinnittää eniten huomiota ja resursseja asiakkailleen tarjoamiinsa kokemuksiin. Toisen sijan jakoivat DNA, Elisa ja Paroc. HUSLAB oli tämän vuoden paras nousija.

Palkinnot ottivat vastaan Head of Customer Insight Tuula Uitto Telialta, Head of Market Intelligence & Insight Niina Hagman DNA:lta, johtaja Noora Lainio Elisalta ja Market Intelligence Manager Pia Sundberg Parocilta. Menestyjäyritykset keskustelivat asiakaskokemuksen johtamisesta illan paneeliosuudessa.

CXPA Finland Ambassadorsiin kolme uutta jäsentä

CXPA Finland toimintaa kehittävä Ambassadors –ryhmä koostuu noin kymmenestä eri toimialoja edustavasta asiakkuuskokemuksen johtamisen huippuosaajasta. He vaikuttavat myös omalta osaltaan asiakkuuskokemuksen tietoisuuden ja ymmärryksen kasvattamiseen suomalaisten yritysten keskuudessa. Tälle toimintakaudelle saatiin mukaan kolme uutta jäsentä Elisalta, Kampin kauppakeskuksesta ja Tiedolta.

Mukana ryhmässä toimivat Senior Vice President, Brands and Marketing Hanna Hiekkamies Valiolta, Manager, Customer Interactions, Director, Commercialization and Audiences, Corporate Customers Noora Lainio Elisalta, Global Customer Experience Noora Lindholm KONEelta, Director of Strategy & Business Development Salla Ketola VR:ltä, Acting Head of Customer Experience & Insights Marja Leena PinomaaTiedolta, Yrittäjä, muutoskonsultti Kalle Ruuskanen Muutostoimisto Flow:sta, Customer & Partner Experience Lead Juhana Tormilainen ja Shopping Center Manager Heli Vainio Kampin kauppakeskuksesta.

 

Kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (http://www.cxday.org) vietettiin tänä vuonna viidettä kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

 

Kiinnostuitko?

Lue lisää selvityksen tuloksista johtopäätöksineen sekä tiedotteemme aiheesta
Lue Suomen paras asiakasteko 2016 -palkinnon ja kunniamainintojen perustelut
Kaikki julkaisuvapaat esitykset ovat ladattavissa verkosta (12.10. alkaen)
Lue CXPA Finland Ambassadorien esittelyt
Tutustu CXPA-järjestöön

 

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190.

CXPA Finland on kansainvälisen Customer Experience Professionals Associationin (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin.

Customer Experience Professionals Association (CXPA.org) on kansainvälinen, voittoa tavoittelematon kattojärjestö kaikille asiakkuuskokemusten johtamisesta ja kehittämisestä kiinnostuneille. Kyseessä on suomalaislähtöistä Mobile Mondayta vastaava yhteisö, jonka toiminta on vajaassa neljässä vuodessa levinnyt laajalti eri puolille maailmaa. Tällä hetkellä henkilöjäseniä on yhteensä 4 400 kpl ja yritysjäseniä 80 kpl 70 eri maassa, eniten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. CXPA:n perustajat ovat Bruce Temkin, entinen Forresterin Customer Experience –osaamisalueen johtaja sekä Jeanne Bliss, asiakkuuskokemusten johtamisen veteraanikonsultti. Toiminnasta paikallistasolla vastaavat CXPA:n aktiiviset jäsenet.