CXPA Finland Hack 2022 -kisassa valittiin kolme voittajaa ja myönnettiin kaksi kunniamainintaa

Asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkosto CXPA Finlandin (Customer Experience Professional Association) Hack -kilpailussa jury valitsi kolme joukkuetta jakamaan voiton ja jakoi kunniamaininnan kahdelle ehdotukselle. Kisassa etsittiin ratkaisuja ajankohtaisiin asiakas- ja työntekijäkokemuksen haasteisiin, erityisesti rakennetun ympäristön tulevaisuutta silmällä pitäen.

CXPA Finland Hack 2022 voittajaksi valittiin kolme joukkuetta. Parhaiten menestyneiden ryhmien teemoina olivat “Työntekijäkokemuksen mittaristo“, “Käyttäjäkokemus ja työympäristöt” ja “Kaikkikanavainen asiakaskokemus“.

Asiantuntijaraadin kunniamaininta jaettiin ryhmille, joiden haasteina olivat “Kauppakeskukset ja palvelumuotoiluja “Kauppakeskukset ja vastuullisuus (ks. voittajien ja kunniamainintojen palkintoperustelut ja ratkaisuehdotukset).

Yleisökilpailu CXPA Finland Hack 2022 -voittajasta on juuri käynnistynyt keskusteluforumillamme.

”Oli ilo huomata ja kuulla, miten haasteitaan pohtineet ryhmät olivat innoissaan omista keskusteluistaan – asiakas- ja työntekijäkokemusaiheet olivat inspiroineet! Se lupaa hyvää näiden teemojen kehittämiselle yrityksissä”, CXPA Finlandin Ambassador Heli Vainio kiittelee osallistujien panostusta.

Kilpailussa ratkottiin toimitilojen ja toimitilajohtamisen näkökulmasta työntekijäkokemukseen sekä kauppakeskusten asiakaskokemuksen parantamiseen liittyviä haasteita CXPA Finlandin ja Elisan vapaaehtoisten fasilitaattorien johdolla. Tapahtuman tavoitteena on ollut mahdollistaa yhteistyö ja verkostoituminen toimialojen yli sekä kehittää uusia tapoja lähestyä palveluja asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta.

”Eri alojen asiantuntijoiden osaaminen täydensi loistavasti toisiaan ja yhteiskehittely tuotti paljon ideoita ja konkreettisia ratkaisuja. Toivon, että näitä hyödynnetään ja jatkojalostetaan laajasti työympäristöjen ja kauppakeskusten kehittämisessä, kommentoi Raklin Toimitilat-toimialan johtaja Mikko Östring.

Kilpailu järjestettiin nyt kolmatta kertaa Hack-tapahtumakonseptilla, ja vuoden tauon jälkeen jälleen kasvotusten. Ajatuksena CXPA Finlandin Hackeissa on Hackathon-tyyppisesti pureutua jonkin organisaation esittämiin haasteisiin lyhyessä ajassa ja laatia ratkaisuehdotuksia asiakaskokemuksen ammattilaisten näkökulmasta.

Pienryhmiä vetivät eri organisaatioista mukaan kutsutut alan ammattilaiset: keskusteluja fasilitoimassa olivat kapteenit Amerikasta, CBRE:stä, Elisasta, Martelasta, MyBasesta, Osaangosta, Puheet.com:sta, Silicon Labsista ja Teliasta. Mukana oli lisäksi alan asiantuntijoita Amerikalta, CBRE:stä, Knowitistä, Newsecistä, Redistä ja Trevianista tukemassa pienryhmätyöskentelyä.

CXPA Finland Hack 2022 toteutettiin yhteistyössä Kiinteistöalan Koulutuskeskus Kiinkon, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:n, Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n, Elisan ja Shiruten kanssa.

– – –

Lisätietoja, valokuvat ja haastattelupyynnöt: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja

Tapahtumasivusto: https://cxpa.fi/event/cxpa-finland-hack-2022

Kaikki julkaisuvapaat ratkaisuehdotukset ovat ladattavissa sivustoltamme: https://cxpa.fi/event/cxpa-finland-hack-2022/?filter=materials

– – –

CXPA Finland on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin.

Elisan missiona on luoda digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Olemme tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden sekä teknologioiden edelläkävijä. Tarjoamme vastuullisia ja kestäviä ratkaisuita yli 2,8 miljoonalle kuluttaja-, yritys- ja julkishallinnon asiakkaallemme päämarkkina-alueellamme Suomessa ja Virossa, sekä kansainvälisesti yli 100 maassa. Suomessa Elisa on tietoliikennepalveluiden markkinajohtaja, kansainvälisesti yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Vodafone ja Tele2. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä, liikevaihto 2020 oli 1,89 miljardia euroa ja henkilöstöä yli 5 000. Elisa on hiilineutraali yhtiö. Seuraa matkaamme: elisa.fi, Facebook @elisasuomi, Twitter @ElisaOyj

Shirute on Suomen ensimmäinen asiakkuuskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto. Customer Experience Path® on Shiruten omistama rekisteröity tavaramerkki. Olemme kansainvälisen CXPA-organisaation (Customer Experience Professionals Association) perustajajäsen.

– – –

CXPA Finland Hack 2022 palkintoperustelut

 

Parhaat joukkueet

Ryhmä 3: Työntekijäkokemuksen mittaristo
Ryhmä koosti perusteellisen, monipuolisen ja helposti käyttöön otettavan listan mittareita. Listan pituus näytti, miten monelta eri kantilta työntekijäkokemusta pitää tutkia. Ryhmä pohti myös ratkaisuja työtilojen houkuttelevuuden lisäämiseksi – miltä kuulostaisi esimerkiksi työtilojen Tinder, jonka avulla voi selvittää, keitä on tulossa samoihin tiloihin samoina aikoina kuin itse.

Ryhmä 4: Käyttäjäkokemus ja työympäristöt
Tämä ryhmä teki sen, mikä pitäisi aina muistaa – aloitti kysymällä ”miksi kukaan haluaisi palata toimistolle” ja pohti vastauksia ihmisestä lähtien. Tätä raati piti arvokkaana asiana – sellaisena, jonka me kaikki tiedämme, mutta usein kuitenkin unohdamme.

Ryhmä 7: Kaikkikanavainen asiakaskokemus
Ryhmä nosti ratkaisussaan esille DEI-ajattelun tärkeät periaatteet tasa-arvosta ja inklusiivisuudesta ja totesi, että parhaiden ratkaisujen löytämiseksi kauppakeskuksen päätöksenteossa pitää ottaa huomioon kaikkien sidosryhmien ja osapuolten näkemykset. Tähän joukkoon kuuluvat siivoojat, huolto, vuokralaiset, omistajat, jne. Ryhmä ehdotti myös tapahtumien ideointia keskusten pienimpien – ja niitä usein erottavien – liikkeiden ehdolla.

Kunniamaininnat:

Ryhmä 5: Kauppakeskukset ja palvelumuotoilu
Ryhmän ratkaisuehdotus osoitti, että jopa mahdottomilta tuntuviin paikkoihin voidaan suunnitella asiakaskokemuksen parannusta palvelumuotoilun keinoin (Asematunnelista elämys)

Ryhmä 11: Kauppakeskukset ja vastuullisuus
Ryhmä ideoi sosiaalisen vastuullisuuden kehittämiseksi ratkaisun, jossa turvallisuustiimien kokoonpano muistuttaa enemmän asiakaskunnan kokoonpanoa. Ottamalla senioreita, nuoria ja maahanmuuttajia turvallisuustiimiin osoitetaan samalla, että kauppakeskus on kaikkien paikka.

 

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finlandin Hack 2022 -tapahtuman tunnelmiin.