CXPA Finland Hack 2023 voittajaksi Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle ehdotettu AI-ratkaisu

Asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkosto CXPA Finlandin (Customer Experience Professional Association) Hack -kilpailun parhaaksi ratkaisuehdotukseksi valittiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lääkäreille sunniteltu, AI-pohjainen potilaskertomusten purkamiseen käytettävä (mobiili)palvelu. CXPA Finlandin jury palkitsi myös kaksi joukkuetta kunniamaininnalla. Tänä vuonna kilpailun haasteet liittyivät tekoälyn hyödyntämiseen asiakas- ja työntekijäkokemusten parantamiseksi.

CXPA Finland Hack 2023 -haastekisan parhaiten menestyneen ryhmän haasteena oli keksiä tekoälyyn perustuva ratkaisu, joka auttaa tehostamaan lääkäreiden tekemää rutiinityötä ja parantaa työssä viihtymisen edellytyksiä. Tällä hetkellä potilaskertomusten kahdenkertainen kirjaaminen ja potilaskertomuksista erikseen poimittavien tilastomerkintöjen koostaminen samaan järjestelmään koetaan hankalana ja aikaavievänä työnä. Ideana on helpottaa lääkäreiden työkuormaa potilastietojen kirjaamisen osalta puheentunnistuksen ja tekoälyn avulla. Ehdotettu uusi palvelu, “AI-sanelin”, toimii mobiililaitteella ajasta ja paikasta riippumatta missä ja milloin vain.

Ryhmän ehdotuksen mukaan palvelun käyttöönoton myötä potilaskertomusten laatu paranee ja virheitä tulee vähemmän. Samalla tilastotieto muuttuu reaaliaikaiseksi, mikä mahdollistaa tietojen toimittamisen potilaalle nopeasti. Tekoälyn tuoma helpotus tarjoaa lääkärille enemmän aikaa kohtaamisiin potilaiden kanssa, parantaen potilas- ja työntekijätyytyväisyyttä. Esitetyt rahalliset säästöt tuottavat myös yhteiskunnallista hyötyä, sillä ne vähentävät Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa potilaskertomusten tuottamiseen käytettyä aikaa 76 600 h/vuosi eli yhteensä n. 42 henkilötyövuotta.

Tuomariston perusteluissa todetaan ratkaisun olevan konkreettinen, heti toteutettavissa ja selkeästi lisäarvoa tuottava sekä asiakas- että työntekijäkokemuksen näkökulmasta. Ratkaisu esiteltiin tiimityönä, niin että koko ryhmä oli mukana, mikä henki kilpailun tarkoitusta. Joukkue oli tuonut hyvin esille ratkaisun tarjoamia hyötyjä eri osapuolille, ja se pystyi esittämään myös selkeitä rahallisia säästöjä.

Asiantuntijaraadin kunniamaininta jaettiin ryhmille, joiden haasteina olivat “Asiakaspalvelun parantaminen ja rutiinitoimenpiteiden automatisointi” ja “Asiakaspolun optimointi dialogin parantamiseksi ja liidien seurannan tueksi”.

Juryn valinnat ja palkintoperusteet esitteli tilaisuudessa Head of Technology  Tommi Somersuo Elisalta. Tuomariston jäseninä toimivat lisäksi Product Marketing Manager, Business Applications, Axel “Axu” Paimio Microsoftilta ja CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

”Oli mahtavaa todeta, kuinka monipuolisesti tapahtuma keräsi mukaan kiinnostuneita eri toimialoilta ja erilaisista taustoista ja rooleista. Kaikki pystyivät osallistumaan keskusteluihin aktiivisesti, vaikka monelle organisaatiolle tekoäly on vielä ihan uusi asia. Siksi halusimmekin järjestää tämän tilaisuuden juuri nyt, alan parhaiden toimijoiden kanssa ja tarjota keskustelumahdollisuuden aiheesta kaikille asiakaskokemuksen ammattilaisille suomeksi. Moni sai varmasti omaan organisaatioonsa viemisiksi uusia ajatuksia ja ennen kaikkea intoa viedä AI-ajattelua eteenpäin. Nyt on kaikilla organisaatioilla vielä hyvät mahdollisuudet ottaa AI-osaaminen haltuun ja tuottaa lisäarvoa työntekijöilleen ja asiakkailleen”, Pihlaja iloitsee.

Kilpailussa ratkottiin haastekumppaneiden tuomista lähtökohdista haasteita, joihin etsittiin apua tekoälystä asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittämiseksi CXPA Finlandin ja Elisan vapaaehtoisten fasilitaattorien johdolla. Tapahtuman tavoitteena on ollut mahdollistaa yhteistyö ja verkostoituminen toimialojen yli sekä kehittää uusia tapoja lähestyä palveluja asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta.

Kilpailu järjestettiin nyt neljättä kertaa Hack-tapahtumakonseptilla. Ajatuksena CXPA Finlandin Hackeissa on Hackathon-tyyppisesti pureutua jonkin organisaation esittämiin haasteisiin lyhyessä ajassa ja laatia ratkaisuehdotuksia asiakaskokemuksen ammattilaisten näkökulmasta.

Haastekumppaneiksi valikoituivat tällä kertaa mukaan Barona, Caverion, Kanta-Hämeen hyvinvointialue sekä yrittäjät Sun Busilta ja Kumppaniasta.

Pienryhmiä vetivät eri organisaatioista mukaan kutsutut alan ammattilaiset: keskusteluja fasilitoimassa olivat kapteenit mm. Elisasta, Funnelilta, Laureasta ja Tullilta. Mukana oli lisäksi asiantuntijoita Microsoftilta ja Elisalta tukemassa pienryhmätyöskentelyä.

CXPA Finland Hack 2023 toteutettiin yhteistyössä Microsoftin, Elisan ja Shiruten kanssa.

Keskustelu CXPA Finland Hack 2023 -kisan teemasta on käynnistynyt keskusteluforumillamme.

– – –

Lisätietoja, valokuvat ja haastattelupyynnöt: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja

Tapahtumasivusto: https://cxpa.fi/event/cxpa-finland-hack-2023

– – –

CXPA Finland on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin.

– – –

CXPA Finland Hack 2023 palkintoperustelut

 

Voittajajoukkue:

Ryhmä 6 (Kanta-Hämeen hyvintointialue): Potilastietojen kirjaaminen lääkäreiden työkuorman helpottamiseksi
Ryhmä esitti AI-Sanelin -nimisen tekoälyratkaisun, joka keskittyy lääkärien työkuorman pienentämiseen. Tavoite oli selkeä: säästää lääkärien aikaa asiakaskohtaamisiin. Ryhmän tarina oli vakuuttava ja hyvin perusteltu. Kaikki ryhmän jäsenet osallistuivat hienosti lopputuotoksen esittelyyn, osoittaen tiimin monipuolista osaamista ja sitoutumista.

 

Kunniamaininnat:

Ryhmä 1 (Sundell Bus): Asiakaspalvelun parantaminen ja rutiinitoimenpiteiden automatisointi
Ryhmä esitteli tekoälyapurin, joka auttaa yrittäjiä ajankäytön hallinnassa. Heidän ideansa oli hyvin selkeä ja helposti ymmärrettävä, mikä teki siitä myös muistettavan. Tarinallistettu esitys oli yksinkertainen, mutta tehokas. Ajatukset ovat hyödynnettävissä PK-sektorilla laajemminkin. Lisäksi asiakas oli aina keskiössä, mikä on tärkeää asiakaskokemuksen näkökulmasta.

Ryhmä 4 (Caverion): Ostopolun optimointi dialogin parantamiseksi ja liidien seurannan tueksi
Ryhmä antoi kattavan ratkaisukuvauksen, joka käsitteli yrityksen eri osa-alueita: markkinointia, myyntiä ja palvelutasoa. Heidän ehdotuksensa keskittyi asiakkaan ostopolkuun yrityksen työntekijän näkökulmasta, ja he esittivät innovatiivisia ideoita siitä, kuinka yrityksen sisällä voisi lisätä dialogia, näkyvyyttä ja yhteistyötä. Ryhmä toi esille myös markkinoinnin parannusehdotuksia ja pelillistämisen, kuten leaderboardit, joiden tavoitteena on lisätä motivaatiota ja näkyvyyttä yrityksen sisällä. Ehdotettu ratkaisu sujuvoittaa työarkea ja parantaa sitä kautta työntekijäkokemusta. Välillisesti se voi myös vapauttaa aikaa asiakkaan parempaan tukemiseen ja ohjaamiseen ostopolulla.

 

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finlandin Hack 2023 -tapahtuman tunnelmiin.