Suomen Paras Asiakasteko -palkinto Helsingin keskustakirjasto Oodille

Helsingin keskustakirjasto Oodi palkittiin Customer Experience Day -tapahtumassa Suomen Parhaasta Asiakasteosta 2019. Palkinnot jaettiin K-ryhmän uudella päätoimitalolla K-Kampuksella, Kalasatamassa. Tapahtumassa asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkoston vieraat kokoontuivat kuulemaan maailman ja Suomen kärkinimien näkemyksiä asiakkuuskokemusten kehittämisestä. Juhlagaalan teemana oli ’Asiakkaan iholla’.

Asiakkuuskokemuksen ammattilaiset ehdottivat Suomen Parhaaksi Asiakasteoksi tänä vuonna Helsingin keskustakirjasto Oodia, joka vei itselleen voiton kirjaston konseptin kokonaisvaltaisena uudistajana, kiireettömänä kohtaamispaikkana sekä monipuolisia palveluja tarjoavana, elämyksellisenä ympäristönä arjen erilaisille tekemisille.

”Suomen 100-vuotislahja, maailman parhaana uutena yleisenä kirjastonakin palkittu Helsingin keskustakirjasto Oodi on muuttanut suomalaisen kirjaston käsitettä kansallisesti ja kansainvälisesti. Keskustakirjasto on lisännyt kaikkien kirjastojen näkyvyyttä ja kirjastopalvelujen suosiota, nostaen kirjastot kaikkien puheenaiheeksi. Kirjaston monipuoliset fasiliteetit mahdollistavat opiskelun, työskentelyn ja oleskelun rauhallisessa, inspiroivassa ja elämyksellisessä ympäristössä.

Oodi on tuonut kirjaston lähemmäksi asiakkaidensa arkipäivää, keskelle Helsinkiä, samalla kun se on uudistanut kirjaston asemaa ja merkitystä monipuolisena kulttuuripalvelujen tuottajana ja mahdollistajana. Moninaiset palvelut ja tilat ovat kaupunkilaisten käytössä seitsemänä päivänä viikossa, aamuvarhaisesta iltamyöhään”, perustelee tämänvuotista valintaa raadin puheenjohtaja, CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja asiakkuuskokemuksen suunnittelutoimisto Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

”Oodi on elävä kohtaamispaikka, joka toimii ei vaan pääkaupungin, vaan koko Suomen julkisivuna laajalle joukolle niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin vierailijoita – kansainvälisen tason mitat täyttävänä kulttuurimatkailukohteena. Käyntejä Oodissa on laskettu jo lähes 2,7 miljoonaa. Kirjasto toimii myös kokeilualustana ja kokemusmaailman laajentajana uusille arjen palvelumuodoille, esimerkiksi tuomalla robotiikkaa ihmisten kohdattavaksi yksinkertaisissa palvelutehtävissä.

Oodia on suunniteltu eri tavoin kaupunkilaisia ja kumppaneita osallistaen. Suunnittelussa on hyödynnetty palvelumuotoilua parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi (mm. opasteet, kalusteet, aineiston sijoittelu). Myös eri kerrosten ja tilojen ratkaisuissa on kuunneltu asiakaskehittäjien ja yhteistyökumppaneiden toiveita ja tarpeita. Palvelujen toimivuudesta kerättiin näkemyksiä ja tapahtumien sisältöjä ideoitiin yhdessä asiakkaiden kanssa”, todetaan Suomen Parhaaksi Asiakasteoksi valitun ehdotuksen perusteluissa.

”Oodi on jo kerännyt useita palkintoja, mutta tuntuu hyvältä että upean rakennuksen ja monipuolisten palveluiden lisäksi nostetaan esiin myös tämä asiakaskokemuksen näkökulma. Olemme erittäin iloisia että asiakaskokemuksen eteen tekemämme työ noterataan, sillä asiakkaat on huomioitu alusta lähtien jo suunnitteluvaiheessa. Jatkossakin vilpittömästi toivomme saavamme asiakkailta palautetta, jonka avulla voimme kehittää toimintaamme”, pedagoginen informaatikko Riikka Leskinen ja tiiminvetäjä Auli Aho Oodin asiakaskokemustiimistä kommentoivat saamaansa palkintoa. Tilaisuudessa palkinnon vastaanotti Oodin puolesta Riikka Leskinen Oodin asiakaskokemustiimistä.

Kunniamaininnan sai tänä vuonna K-Citymarket Päivölän kauppias Olli Pehkonen. Asiakkaan toiveesta herännyt idea gluteenittomien irtokarkkien myynnistä toteutettiin keliakiaa sairastavien lasten ja muiden iloksi. ‘’Olin erittäin yllättynyt ja iloinen kun sain kuulla, että olemme ehdolla Suomen Paras Asiakasteko -palkinnon saajaksi. Jo se, että saamme kunniamaininnan, on aivan huikeata! Ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilökunta mahdollistaa tällaiset teot, joten kiitos tästä kuuluu heille’’, kommentoi Pehkonen karkkipäivätempauksen tuomaa kunniamainintaa.

Lisäksi kunniamaininnan sai Kesäkahvila Unskan perustaja Maria Kokkonen, erinomaisesta asiakaspalvelusta, kokonaisvaltaisesta asiakaskokemuksesta ja kylätaajaman elävöittämisestä.

Kokkonen iloitsi kunniamaininnasta: ‘’Alapitkän Kesäkahvila Unska on luotu hyvän mielen pysähdyspaikaksi, jossa on mukava ‘olla vaan’, piipahtaa hetkeksi tai jäädä nauttimaan retrohenkisestä tunnelmasta pidemmäksikin aikaa. CXPA Finlandin asiakastekokisan kunniamaininta tuli minulle täytenä yllätyksenä ja sydäntä lämmittävänä osoituksena siitä, että olen konseptillani onnistunut tavoitteessani: luomaan hyvää mieltä ja näkyvyyttä kotikylälleni. Tämä on hieno tunnustus kaikille osallisille: asiakkaille, Unskan Rouville ja heidän herkullisille leipomuksilleen, museoharrastajille, kesän muusikoille, Unskan ystäville ja tukijoille sekä paikallisille yhteistyökumppaneille – ja koko Alapitkän kylälle! Lämmin kiitos – tästä on hyvä jatkaa!’’

– – –

Suomen Paras Asiakasteko –palkinto myönnetään suomalaisyrityksen tai -organisaation vaikuttajalle, joka on auttanut erityisesti unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen tai tiimi yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta.

Kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (CXDay.org) vietettiin tänä vuonna seitsemättä kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

 

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190
 


CXPA Finland (CXPA.fi) on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA.org) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin.