CXPA Finland Hackissa keskusteltiin tekoälystä ja tulevaisuudesta

CXPA Finland järjesti perinteikkään Hack-tapahtumansa jälleen 29.8.2023. Tällä kertaa aiheena oli tekoäly (AI) ja sen hyödyntäminen asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamisessa. Tapahtuma järjestettiin Microsoftin tiloissa Keilaniemessä, Espoossa.

Paikalla tapahtumassa oli lähes 90 innokasta ongelmanratkaisijaa, jotka jaettiin seitsemään tiimiin. Tilaisuuden aluksi illan isännät ja mahdollistajat näyttivät esimerkkejä AI-työkaluista, joilla voi jatkossa helpottaa esimerkiksi tietotyöläisen arkea.

Microsoft on kehittänyt ChatGPT-kielimallia hyödyntävän työkalun, uuden Bingin, jossa tekoäly käy käyttäjän kanssa lausemuotoista dialogia hakien vastausvaihtoehtoja käyttäjän kysymyksiin. Kielituki toimii jo varsin hyvin, englannin lisäksi ainakin suomeksi ja ruotsiksi. Työkalun paras puoli on se, että Bing-chatissa käytyjä keskusteluja ei tallenneta minnekään, kuten ei myöskään sen avulla tuotettuja sisältöjä. Microsoft ei näe sisältöjä eikä hyödynnä niitä vaikkapa tuotekehitykseen.

Dynamics 365 Copilot puhutti osallistujia myös kahvipöydässä. Kaikki iloitsivat siitä, että tekoäly poistaa – tai ainakin vähentää – tylsiä rutiinitehtäviä, erityisesti CRM- ja ERP-työssä.

Tekoälystä riitti keskusteltavaa

Hackissa oli ihana kuhina, kun pienryhmät ratkaisivat erilaisia haasteita. Ilta huipentui kunkin ryhmän AI:ta hyödyntävän ratkaisun esittelyyn. Ideoiden joukossa oli muun muassa pienyrittäjälle suunnattu, AI:ta hyödyntävä assistentti, joka auttaa yrittäjää kohdentamaan markkinointiviestintää sekä ajallisesti että sisällöllisesti automatisoituna.

Kaksi ryhmää ratkaisi hyvinvointialueiden haasteita. Sote-ryhmistä ensimmäinen rakensi AI:ta hyödyntävää datamallinnusta, joka osaa ennustaa sairaaloiden päivystyksen asiakaspainetta perustuen kymmeniin muuttujiin sekä historiadataan ja toinen keksi AI-sanelimen lääkäreille potilaskertomusten automaattiseen litterointiin ja hoitotapahtumien tilastointiin.

Yhdessä ryhmässä kehitettiin mallia Baronan keikkatyöläisten työvuorosuunnittelun avuksi ja toisessa suunniteltiin Caverionin myyntihenkilökunnalle helpotusta asiakkaan elinkaaren eri vaiheisiin ja asiakasdialogin parantamiseksi. Lisäksi pari ryhmää pohti yrittäjien ja asiantuntijaorganisaatioiden haasteita.

Kanta-Hämeelle tehty ratkaisuehdotus voittajaksi

CXPA Finland Hackin voittajaksi valittiin tiimi, joka löysi tekoälyn tuoman mahdollisuuden lisätä lääkärin aikaa nimenomaan oikeaan hoitotyöhön, käyntikirjausten sijaan. AI-sanelin tallentaa tarvittavat tiedot ilman näpyttelyä jo lähes käynnin aikana. Se vapauttaa aikaa asiakkaan kohtaamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Voit lukea tarkemmin ryhmien ehdotuksista asiaa käsittelevästä uutisestamme.

Kiitos kaikille mukana olleille! Pyrimme CXPA Finlandissa toteuttamaan toiveenne siitä, että mikäli jokin Hackissa kehitellyistä ideoista toteutuu oikeasti, kerromme siitä teille.

Erityiskiitos pääyhteistyökumppanillemme Microsoftille ja illan puhujille, Microsoft Finlandin Chief Operating Officer (COO) Teemu Vidgrénille, liiketoimintasovellusten ja Low Code -alustojen myyntijohtaja Axu Paimiolle sekä liiketoimintasovellusten tekniselle asiantuntijalle Petra Karjalaiselle ja ratkaisuarkkitehti Leo Merikalliolle sekä Elisan edustajalle palkintojuryssa, Head of Technology Tommi Somersuolle.

Lisäksi kiitokset muille kumppaneille: Elisa, Shirute, Kiinko, Rakli, Suomen Kauppakeskusyhdistys, Feedbackly, Flockler sekä Puheet.com.

Ja tietenkin lämpimät halaukset kaikille vapaaehtoisille, ilman teitä näitä tapahtumia ei olisi!

Hackätään taas yhdessä ensi vuonna!

 

Anu Sauramaa työskentelee Alandiassa asiakaskokemuksen parissa ja on mukana vapaaehtoisena CXPA Finlandin tiimissä.

 

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finlandin Hack -tapahtuman tunnelmiin (tulossa).