Suomen Paras Asiakasteko – Palkintoperustelut 2018

Vuonna 2018 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Nordic Business Forumin asiakkuuskokemuksesta huolehtiva, Salla Seppä, Head of Customer Experience.

Vuosittaisessa yritysjohtajien tapahtumassa on lähes 10 000 vaativaa vierasta, joille halutaan tuottaa erinoimainen asiakkuuskokemus kahden seminaaripäivän aikana, mutta myös niiden ulkopuolella. Ei ole helppoa ylittää odotuksia vuodesta toiseen varsinkaan, kun palautteet ovat olleet erinomaisia. Sallan vastuulla on koko asiakkuuskokemus aina ilmoittautumisesta alkaen tapahtumapäivien jokaiseen asiakaskohtaamiseen ja kokemukseen. Salla kouluttaa ja motivoi koko tiimin ja opiskelijat, jotka koulutetaan omien tiimeinsä esimiehiksi.

Nordic Business Forum myy poikkeuksellisen paljon lippuja olemassa oleville asiakkaille seuraavan vuoden tapahtumaan. Erinoimainen asiakkuuskokemus selittää asiakkaiden luottamusta konseptiin. Useat asiakkaat toteavatkin pysyvänsä asiakkaina, koska kokemus on niin loistava vuodesta toiseen.

Asiakkaat luovat myös paljon positiivista julkisuutta kokemuksistaan, sadat tweetit kehuvat NBF:n asiakkuuskokemusta. Esimerkkejä on takkien nappien ompelusta rikkoutuneiden kenkien korjauksiin sekä kylmissään salissa oleville huopien toimittamisesta aina henkilökohtaiseen huomiointiin Twitter -viestien perusteella (mm. akun loppuminen ja vara-akun toimittaminen).

Kunniamaininnan sai tänä vuonna museonjohtaja Kai Kartio Amos Rexilta. Hän on luonut asiakaslähtöisen museon sekä elegantin ja viihtyisän ulkotilan Helsingin keskustaan. Amos Rexin lisäksi kunniamaininnan saivat myös K-Supermarket Pohjois-Haagan kauppias, Marika Lindfors, asiakastoiveen toteuttamisesta helteisen kesäyön vietosta viileässä kaupassa 100 asiakkaalle sekä taukoliikuntasovellus Cuckoo Workoutin toimitusjohtaja Veera Lehmonen työntekijäkokemuksesta sekä yrityskulttuurin muokkaamisesta liikuntapositiivisemmaksi.

Amos Rex – Kai Kartio  

Amos Rex on osoittautunut hyvin asiakaslähtöiseksi museoksi, jossa esineet eivät ole pääosassa, vaan museo on kokonaisuus. Lisäksi maan alle rakennetun museon yllä olevasta tilasta on tehty viihtyisä myös muille kaupunkilaisille. Amos Rex on jo nyt saanut kansainvälistä mainetta.

Cuckoo Workout -taukoliikuntasovellus – Veera Lehmonen

Cuckoo Workout haluaa muuttaa yrityskulttuuria liikuntapositiivisemmaksi. Taukojumppasovellus tuo asiakasyrityksille selkeästi lisätuottoa, kun liikunnan avulla ennaltaehkäistään poissaoloja ja sairauksia.

Jokainen Cuckoo-tiimiläinen toimii tarjoten ainutlaatuisia asiakaskokemuksia. Asiakasta kuullaan ja yhdessä etsitään joustavia ratkaisuja iloiseen lopputulokseen pääsemiseksi. Taukoliikunta kasvattaa suosiotaan ja isotkin organisaatiot/ yritykset ovat lähteneet mukaan liikkumaan. Käyttäjätasolla asiakaspalvelua hoidetaan myös loistavasti: chatin vastausajat ovat lyhyitä, ja kiperät tilanteet hoidetaan usein kellonajoista riippumatta.

K-Supermarket Pohjois-Haaga – Marika Lindfors

Kauppias kutsui 100 asiakasta yöpymään viileään kauppaansa kesän poikkeuksellisen kovien helteiden aikana. Idea lähti liikkeelle asiakkaiden toiveesta.

Kauppa sai paljon positiivista näkyvyyttä mediassa ja hyvää palautetta myös asiakkailtaan. Kaupalla on tarjottu myös muita, ei ehkä niin tyypillisiä elämyksiä lähiympäristön asiakkaille, mm. ilmainen kirppispaikka kesäsunnuntaisin, sunnuntaitanssit ja välipala ennen kauppareissua.

 

Lue vuoden 2019 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2018 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2017 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2016 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2015 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2014 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2013 palkintoperustelut >>