Suomen Paras Asiakasteko – Palkintoperustelut 2019

Vuonna 2019 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Helsingin Keskustakirjasto Oodi.

Suomen 100-vuotislahja, maailman parhaana uutena yleisenä kirjastonakin palkittu Helsingin keskustakirjasto Oodi on muuttanut suomalaisen kirjaston käsitettä kansallisesti ja kansainvälisesti. Keskustakirjasto on lisännyt kaikkien kirjastojen näkyvyyttä ja kirjastopalvelujen suosiota, nostaen kirjastot kaikkien puheenaiheeksi. Kirjaston monipuoliset fasiliteetit mahdollistavat opiskelun, työskentelyn ja oleskelun rauhallisessa, inspiroivassa ja elämyksellisessä ympäristössä.

Oodi on tuonut kirjaston lähemmäksi asiakkaidensa arkipäivää, keskelle Helsinkiä, samalla kun se on uudistanut kirjaston asemaa ja merkitystä monipuolisena kulttuuripalvelujen tuottajana ja mahdollistajana. Moninaiset palvelut ja tilat ovat kaupunkilaisten käytössä seitsemänä päivänä viikossa, aamuvarhaisesta iltamyöhään.

Oodi on elävä kohtaamispaikka, joka toimii ei vaan pääkaupungin, vaan koko Suomen julkisivuna laajalle joukolle niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin vierailijoita – kansainvälisen tason mitat täyttävänä kulttuurimatkailukohteena. Käyntejä Oodissa on laskettu jo lähes 2,7 miljoonaa. Kirjasto toimii myös kokeilualustana ja kokemusmaailman laajentajana uusille arjen palvelumuodoille, esimerkiksi tuomalla robotiikkaa ihmisten kohdattavaksi yksinkertaisissa palvelutehtävissä.

Oodia on suunniteltu eri tavoin kaupunkilaisia ja kumppaneita osallistaen. Suunnittelussa on hyödynnetty palvelumuotoilua parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi (mm. opasteet, kalusteet, aineiston sijoittelu). Myös eri kerrosten ja tilojen ratkaisuissa on kuunneltu asiakaskehittäjien ja yhteistyökumppaneiden toiveita ja tarpeita. Palvelujen toimivuudesta kerättiin näkemyksiä ja tapahtumien sisältöjä ideoitiin yhdessä asiakkaiden kanssa

Kunniamaininnan sai tänä vuonna K-Citymarket Päivölän kauppias Olli Pehkonen. Asiakkaan toiveesta herännyt idea gluteenittomien irtokarkkien myynnistä toteutettiin keliakiaa sairastavien lasten ja aikuisten iloksi. K-Citymarket Päivölän lisäksi kunniamaininnan sai Kesäkahvila Unskan perustaja Maria Kokkonen erinomaisesta asiakaspalvelusta, kokonaisvaltaisesta asiakaskokemuksesta ja kylätaajaman elävöittämisestä.

K-Citymarket Päivölä – Olli Pehkonen 

Asiakkaan toiveen toteuttaminen, joka mahdollisti myös monen muun keliakiaa sairastavan lapsen ja aikuisen toiveen. Toteuttaminen ei ollut helppoa, mutta Olli ei luovuta helposti, vaan kaikki kivet käännetään asiakkaita varten. Kaikissa Ollin kaupoissa (esim. K-Citymarket Päivölä, edellinen K-supermarket Alavus) johdetaan ja kehitetään toimintaa aktiivisesti asiakaspalautteen perusteella sekä viestitään asioista ja tehdään konkreettisia muutoksia. Päivölän irtokarkkitempaus sai valtavat mittasuhteet somessa ja pop-up tapahtumasta tuli myös taloudellisesti kannattava. Kaikki voittivat ja kaikille tuli hyvä mieli – mikä sen parempi parhaan asiakasteon mittari voi olla!

Kesäkahvila Unska – Maria Kokkonen

Maria Kokkonen perusti Kesäkahvila Unskan 17 vuotta tyhjillään olleeseen huoltoaseman kiinteistöön vuonna 2018. Monet nykyiset ja entiset kyläläiset ovat osallistuneet Unskan perustamiseen ja toimintaan eri tavoin. Unska tarjoaa kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen: nostalgisessa ympäristössä syöminen ja lukuisa määrä erilaisia tapahtumia kesän aikana. Asiakaspalaute on ollut erinomaista. Asiakas-kokemuksen lisäksi kyseessä on vastuullinen kylätaajaman elävöittäminen.

 

Lue vuoden 2019 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2018 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2017 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2016 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2015 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2014 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2013 palkintoperustelut >>