CX-päivässä peräänkuulutettiin vastuullisempaa kokemustaloutta

CX Day 2023 -tapahtuman teemana oli tänä vuonna ”VASTUULLINEN ASIAKAS- JA TYÖNTEKIJÄKOKEMUS”. Asiakkuuskokemuksen ammattilaiset viettivät päivää suomalaisten eturivin asiantuntijoiden puheenvuoroista oppien. Juhlassa palkittiin myös Suomen Paras Asiakasteko 2023.

CX Day -teemapäivää juhlittiin tiistaina ympäri maailmaa, nyt jo 11. kertaa. Suomen päätapahtumaan, CX Day Finland 2023:een osallistui noin sata alan ammattilaista. CXPA Finland järjesti tilaisuuden yhteistyössä Valion ja Shiruten kanssa.

“Tänä vuonna ajankohta tuntui oikealta palata jälleen keskustelemaan vastuullisuusteemasta, joka meillä oli viimeksi esillä CX-päivässä juuri ennen pandemian alkua. Olimme iloisia saadessamme kutsuttua puhujiksi näin monta kovan luokan tekijää ja tahoa, joilla kaikilla on tärkeä rooli vastuullisten asiakas- ja työntekijäkokemuksien kehittämisessä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin”, kiittelee tapahtuman järjestäjänä toimineen CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

”Toivon, että vieraat saivat päivästä irti hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan toimintaansa, jotta näemme lisää vastaavanlaisia vastuullisuustekoja ja yhä useamman suomalaisorganisaation suunnannäyttäjänä koko maailmalle myös jatkossa. Nyt jos koska on vastuullisuuden aika. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi – yritysten pitää pysyä toimintaympäristön ja markkinoiden tahdissa. Asiakkaat kyllä kiittävät kestävästi toimivia organisaatioita valinnoillaan.”

Tapahtuman tavoitteena oli tuoda asiakaskokemuksen (CX, Customer Experience) ammattilaiset yhteen keskustelemaan ja jakamaan parhaita käytäntöjä keskenään vastuullisuuden tuomiseksi yhä kiinteämmäksi osaksi jokaisen arkea. Koska työntekijäkokemus (EX, Employee Experience) liittyy niin tiiviisti hyvien asiakaskokemusten mahdollistamiseen ja vastuullisuuteen ylipäänsä, osa puheenvuoroista käsitteli aihepiiriä myös organisaatiokulttuurin sekä kumppani- ja työntekijäkokemuksen kehittämisen näkökulmasta.

“Vastuullisuus ei ole enää vain lisäarvo, vaan se on keskeinen osa asiakaskokemusta. Asiakkaat arvostavat ja odottavat yritysten toimivan vastuullisesti. Vastuullisuuteen liittyvät teemat muodostavat asiakkaiden näkökulmasta ison osan asiakaskokemukseen perustasta”, muistuttaa CXPA Finlandin Ambassadorina toimiva ja Valiolla Head of Customer Experiencen roolissa työskentelevä Pekka Rantamoijanen.

 

Kotimaassa ja kansainvälisesti palkitut vastuullisuusosaajat avasivat omia kokemuksiaan muiden hyödynnettäviksi

CXPA Finlandin vuosittaisessa juhlapäivässä kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja siitä, miten yritykset ovat lähteneet tuomaan vastuullisuusajattelua asiakasymmärryksen pohjalta liiketoiminnan arvoketjun eri vaiheisiin.

Tilaisuuden juontajana toimi Sirte Pihlaja, joka myös jakoi Suomen paras asiakasteko 2023 -palkinnon Pekka Rantamoijasen kanssa.

CX Day 2023:n aloituspuheenvuorosta vastasi Valion vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies. Hän kertoi minkälaiseen asiakasymmärrykseen Valion vastuullisuuskehitys nojaa, minkä osien summana vastuullinen asiakaskokemus Valiolla muodostuu ja miten yritys on ottanut arvonluontiketjunsa muut osapuolet mukaan vastuullisten kokemusten toteuttamiseen. Valio on valittu Suomen vastuullisimmaksi brändiksi Euroopan Sustainable Brand Index 2023 -mittauksessa.

Hiekkamiehen jälkeen vuorossa oli yrityskulttuurimuotoilija Panu Luukka Leidenschaftilta. Panu kuvasi, miksi työntekijäkokemuksella on merkitystä myös tulevaisuudessa, mitä tulevaisuuskyvykkyys on, mitä yrityskulttuurilta vaaditaan, jotta yritys olisi tulevaisuuskyvykäs sekä miten tulevaisuuskyvykkyyttä luodaan ja johdetaan. Luukan asiaa käsittelevä uusi kirja, ”Tulevaisuuskyvykäs organisaatio”, ilmestyy helmikuussa 2024.

CX-päivän kolmannessa puheessa Tietoevryn Global Head of People & Culture, Hanna Vuorikoski, avasi HR-johtajan näkökulmasta, miten vastuullisemmat työntekijäkokemukset syntyvät mm. kiinnittämällä ihmisten huomio mahdollisiin vinoutuneisiin ennakko-olettamiin ja käytettäviin termeihin. Hän kertoi myös vastuullisesta rekrytoinnista konkreettisin esimerkein, joista Tietoevrylle on myönnetty pääpalkinnot tasa-arvo- ja diversiteettiviestinnästä Finnish Comms Awardseissa.

Ennen taukoa CXPA Finlandin toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja ja CXPA Finlandin Ambassador Pekka Rantamoijanen kukittivat Suomen paras asiakasteko 2023 -voittajan. Palkinto meni tänä vuonna Kierrätyskeskuksen Kädentaitopalvelut (Näprä) -tiimille. Tiimi sai palkinnon ympäristökasvatuksellisesti ja asiakaslähtöisesti toteutetuista palveluistaan, erityisesti tarjoamistaan kädentaitopajoista.

(Lisätietoja Suomen paras asiakasteko -palkinnosta sekä palkintoperusteluista saat erillisestä tiedotteestamme.)

Tauon päätyttyä vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Anna Storm Postista kertoi kuulijoille, kuinka lähes 400-vuotias logistiikkatoimija rakentaa vastuullisia asiakas- ja työntekijäkokemuksia, miten Posti pyrkii kohti maailman vastuullisinta logistiikkaa sekä kuinka se opettaa kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja ja auttaa yritysasiakkaitaan toimimaan vastuullisemmin omassa liiketoiminnassaan kestävän kasvun mahdollistamiseksi. Financial Times on valinnut Postin Europe’s Climate Leaders -listalle 2023, kuluttajat äänestivät yrityksen Suomen vastuullisimmaksi logistiikkatoimijaksi Sustainable Brand Index:ssä 2022, ja Posti voitti päästövähennysten sarjan World Sustainability Awardsissa 2021.

Stormin jälkeen yleisön johdatteli uudistuvaan matkailuun ja luontokadon torjuntaan toimitusjohtaja ja osakas Teemu Tuomarla vuoden 2022 World Boutique Hotel Awards -kilpailussa Lontoossa Best Sustainable Hotel: Europe -palkinnon voittaneesta Haltia Lake Lodgesta. Tuomarla kertoi unelmastaan ja visiostaan luoda matkailukokemuksista merkityksellisiä, esitellen mm. useita erilaisia esimerkkejä perustamansa luontoboutique-hotellin toteuttamista vastuullisuusteoista asiakkaiden oivalluttamiseksi. Haltia Lake Lodge on ehdolla vuoden 2023 matkailualan vastuullisimmaksi toimijaksi.

Illan päätti CX-paneeli, jossa Concept Manager Janina Pohja Kauppakeskus Redistä haastatteli osallistujia erilaisista vastuullisuuteen, CX ja EX liittyvistä mielenkiintoisista teemoista. Asiantuntijoiksi paneeliin oli kutsuttu tapahtumassa esiintyneiden Anna Stormin ja Teemu Tuomarlan lisäksi toimitusjohtaja Timo Huhtamäki Pohjoismaiden suurimmasta käytettyjen vaatteiden verkkokaupasta Emmystä sekä Business Development Manager Susanna Kallio, joka toimii Valiolla kasvipohjaisten lihaa korvaavien tuotteiden liiketoiminnasta vastaavana kehitysjohtajana.

– – –

CX Day 2023 -tapahtuma (https://cxpa.fi/event/cx-day-finland-2023) on osa kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (https://www.cxpa.org/get-involved/cxday), jota vietettiin tänä vuonna 11. kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

– – –

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190

 

CXPA Finland (CXPA.fi) on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA.org) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityskumppanuuksiin.