Kierrätyskeskus palkittiin Suomen parhaasta asiakasteosta 2023

CXPA Finland palkitsi Kierrätyskeskuksen Kädentaitopalvelu Näprän kehittämät Kädentaitopajat Suomen parhaana asiakastekona CX Day 2023 -tapahtumassa tiistaina.

Suomalaiset asiakkuuskokemuksen ammattilaiset ehdottivat parhaan asiakasteon myönnettäväksi tänä vuonna Kierrätyskeskuksen Kädentaitopalvelut (Näprä) -tiimille. Tiimi sai palkinnon ympäristö-kasvatuksellisesti ja asiakaslähtöisesti toteutetuista palveluistaan, erityisesti tarjoamistaan kädentaitopajoista.

Asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkosto CXPA Finland julkisti Suomen paras asiakasteko -voittajan CX Day 2023 -tapahtumassa. Tapahtumassa kuultiin Suomen eturivin asiantuntijoiden näkemyksiä asiakas- (CX, Customer Experience) ja työntekijäkokemusten (EX, Employee Experience) kehittämisestä vastuullisuusnäkökulmasta. Palkinto meni siten tilaisuuden teemaa käytännössä hyvin ilmentävälle taholle.

Kädentaitopalvelu Näprä kannustaa kädentaidoista kiinnostuneita ekologisten materiaalien ja tarvikkeiden hyödyntämiseen askartelussa ja käsitöissä. Se on tarjonnut mahdollisuuden edistää kiertotaloutta kädentaitomateriaaleilla jo kymmenen vuotta.

Kierrätyskeskuksessa on kautta aikojen jaettu ilmaista materiaalia mm. kouluille ja päiväkoteihin niiden askartelutarkoituksiin. Jossain vaiheessa syntyi idea siitä, että tarvikkeita voisi myydäkin.

Kierrätyskeskuksessa sisään tulevasta tavarasta erotellaan ne, jotka eivät kelpaa jälleenmyyntiin, ja näistä tehdään askartelumateriaaleja kouluille ja päiväkodeille, luovuutta herättäviksi ilmaisiksi noutopaketeiksi käsityöharrastajille sekä askartelupajatoimintaan. Materiaali olisi myös Kierrätyskeskukselle jätettä ilman Näprää.

Näprä on ollut mukana käynnistämässä tätä toimintaa, ja nyt askartelutarvikkeita myydään jo monessa Kierrätyskeskuksen myymälässä. Tästä syntynyt Kädentaitopalvelu Näprä on kasvanut monipuoliseksi askartelutarvikkeiden palveluksi.

”Jokainen puhuu vastuullisuudesta, mutta liian harva vielä toteuttaa sitä. Näprä -tiimi työskentelee sitkeästi ja asiakaslähtöisin ideoin ihmisten asenteiden muokkaamiseksi. Osallistumalla toimintaan kädentaitoharrastajat voivat tehdä vastuullisen valinnan. Ylijäämämateriaalien hyötykäyttö mahdollistaa myös sosiaalisen työllistämisen.

Näprän kädentaitopajat ovat tarjonneet helpon ja innostavan johdatuksen kiertotalouteen, tuoden vastuullisempaa ajattelua lähelle ihmisten arkea mm. kauppakeskuksissa, yleisötapahtumissa, messuilla, lasten syntymäpäiväjuhlissa sekä yritysten henkilöstöpäivillä. Näin toimien Näprä on pystynyt vaikuttamaan asiakkaiden asenteiden muutokseen kohti vastuullisempaa kuluttamista. Pajaohjelma yhdistettynä luentoon ja kiertotalousvierailuun herättää ajatuksia ja syventää ymmärrystä kiertotaloudesta ja kestävästä kuluttamisesta”, palkintoraadin puheenjohtaja, CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja, kertoo voittajan valinnan perusteluina.

”Näprän työpajat ovat mainio esimerkki siitä, kuinka ihmiset saadaan matalalla kynnyksellä kokeilemaan uuden tekemistä käytetyllä tavaralla ja ihmettelemään, miten onnistuneita tuotoksia syntyy vaikka keppari-pajassa.”

Palkinnon vastaanotti koko Näprä-tiimin puolesta verstasvastaava Marja Peltola Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta.

”Näprän pajoissa toteutuu usein kaksinkertainen hämmentävä asiakaskokemus. Asiakkaat kokevat onnistumisen iloa siitä, että minähän osaan ja sain aikaan jotain näin kaunista ja samalla ihmetellään, miten osin pois annetuista materiaaleista saadaan aikaan jotain näin hienoa. Tunteisiin menevä tapahtuma jää mieleen ja muokkaa asenteita kiertotaloudelle positiiviseksi”, Peltola kommentoi palkintoa.

 

Suomen paras asiakasteko 2023 -kilpailun palkintoperustelut löytyvät sivustoltamme.

– – –

CX Day 2023 -tapahtuman esiintyjinä asiakas- ja työntekijäkokemuksen suomalaisia huippuasiantuntijoita

CX-päivän esiintyjinä ja panelisteina olivat mukana mm.:

  • Vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies, Valio (Suomen vastuullisin brändi Euroopan Sustainable Brand Index 2023 -mittauksessa)
  • Toimitusjohtaja Timo Huhtamäki, Emmy Clothing Company (Pohjoismaiden suurin käytettyjen vaatteiden verkkokauppa)
  • Business Development Director Susanna Kallio, Valio (Gold & Green)
  • Yrityskulttuurimuotoilija Panu Luukka, Leidenschaft
  • Vastuullisuusjohtaja Anna Storm, Posti (Financial Timesin Europe’s Climate Leaders -listalla 2023, Suomen vastuullisin logistiikkatoimija Sustainable Brand Index:ssä 2022, World Sustainability Awards -voittaja 2021 päästövähennysten sarjassa)
  • CEO & Co-Founder Teemu Tuomarla, Haltia Lake Lodge (Best Sustainable Hotel Europe 2022 ja ehdolla vuoden 2023 matkailualan vastuullisimmaksi toimijaksi)
  • Global Head of People & Culture Hanna Vuorikoski, Tietoevry (pääpalkinnot tasa-arvo- ja diversiteettiviestinnästä Finnish Comms Awardseissa)

 

Ohjelman juonsi Sirte Pihlaja (CEO, Shirute & Head of Team, CPA Finland). Suomen parasta asiakastekoa oli Pihlajan ohella mukana jakamassa Pekka Rantamoijanen (Head of Customer Experience, Valio & Ambassador, CXPA Finland). Paneelikeskustelun veti Janina Pohja (Concept Manager, Kauppakeskus Redi).

CX Day 2023 -tapahtuma (https://cxpa.fi/event/cx-day-finland-2023) on osa kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää (https://www.cxpa.org/get-involved/cxday), jota vietettiin tänä vuonna 11. kertaa. Juhlapäivänä halutaan tuoda esille yrityksiä, yhteisöjä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen.

– – –

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190

Kaikki julkaisuvapaat esitykset ovat ladattavissa verkosta 4.10. alkaen:
https://cxpa.fi/event/cx-day-finland-2023

Suomen paras asiakasteko 2023 -palkintoperustelut: https://cxpa.fi/mika-on-cxpa/suomen-paras-asiakasteko/suomen-paras-asiakasteko-palkintoperustelut-2023/

 

Suomen Paras Asiakasteko –palkinto myönnetään suomalaisyrityksen tai -organisaation vaikuttajalle, joka on auttanut erityisesti unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen tai tiimi yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta. Palkinnonsaajat valitaan alan ammattilaisyleisön lähettämien ehdotusten joukosta.

CXPA Finland on kansainvälisen, voittoa tavoittelemattoman Customer Experience Professionals Association -ammattilaisverkoston (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityskumppanuuksiin.