Suomen Paras Asiakasteko – Palkintoperustelut 2023

Suomen paras asiakasteko

 

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus – Näprä Kädentaitopajat

Kierrätyskeskuksessa on kautta aikojen jaettu ilmaista materiaalia mm. kouluille ja päiväkoteihin niiden askartelutarkoituksiin. Jossain vaiheessa syntyi idea siitä, että tarvikkeita voisi myydäkin.

Kierrätyskeskuksessa sisään tulevasta tavarasta erotellaan ne, jotka eivät kelpaa jälleenmyyntiin, ja näistä tehdään askartelumateriaaleja kouluille ja päiväkodeille, luovuutta herättäviksi ilmaisiksi noutopaketeiksi käsityöharrastajille sekä askartelupajatoimintaan. Materiaali olisi myös Kierrätyskeskukselle jätettä ilman Näprää.

Näprä on ollut mukana käynnistämässä tätä toimintaa, ja nyt askartelutarvikkeita myydään jo monessa Kierrätyskeskuksen myymälässä. Tästä syntynyt Kädentaitopalvelu Näprä (https://www.kierratyskeskus.fi/myymalat_ja_palvelut/kadentaitopalvelu_napra) on kasvanut monipuoliseksi askartelutarvikkeiden palveluksi. Linkin takaa löytyy tietoa siitä, miten monenelaisiin tapahtumiin pajoja on tehty.

Jokainen puhuu vastuullisuudesta, mutta liian harva vielä toteuttaa sitä. Näprä -tiimi työskentelee sitkeästi ja asiakaslähtöisin ideoin ihmisten asenteiden muokkaamiseksi. Osallistumalla toimintaan kädentaitoharrastajat voivat tehdä vastuullisen valinnan. Ylijäämämateriaalien hyötykäyttö mahdollistaa myös sosiaalisen työllistämisen.

Näprän kädentaitopajat ovat tarjonneet helpon ja innostavan johdatuksen kiertotalouteen, tuoden vastuullisempaa ajattelua lähelle ihmisten arkea mm. kauppakeskuksissa, yleisötapahtumissa, messuilla sekä yritysten henkilöstöpäivillä. Näin toimien Näprä on pystynyt vaikuttamaan asiakkaiden asenteiden muutokseen kohti vastuullisempaa kuluttamista. Pajaohjelma yhdistettynä luentoon ja kiertotalousvierailuun herättää ajatuksia ja syventää ymmärrystä kiertotaloudesta ja kestävästä kuluttamisesta.

Näprän työpajat ovat mainio esimerkki siitä, kuinka ihmiset saadaan matalalla kynnyksellä kokeilemaan uuden tekemistä käytetyllä tavaralla ja ihmettelemään, miten onnistuneita tuotoksia syntyy vaikka keppari-pajassa.

Palkinnon vastaanotti koko Näprä-tiimin puolesta verstasvastaava Marja Peltola Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta.

”Näprän pajoissa toteutuu usein kaksinkertainen hämmentävä asiakaskokemus. Asiakkaat kokevat onnistumisen iloa siitä, että minähän osaan ja sain aikaan jotain näin kaunista ja samalla ihmetellään, miten osin pois annetuista materiaaleista saadaan aikaan jotain näin hienoa. Tunteisiin menevä tapahtuma jää mieleen ja muokkaa asenteita kiertotaloudelle positiiviseksi”, Peltola kommentoi palkintoa.

 

Lue vuoden 2021 palkintoperustelut>>

Lue vuoden 2020 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2019 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2018 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2017 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2016 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2015 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2014 palkintoperustelut >>

Lue vuoden 2013 palkintoperustelut >>