Kansainvälisenä Customer Experience Day -päivänä haluamme palkita niitä ihmisiä, jotka ovat antaneet merkittävän panoksen asiakkuuskokemusten kehittämisessä omassa yrityksessään tai yhteisössään ympäri maailmaa.

Suomen Paras Asiakasteko

Suomen paras asiakasteko -palkinnolla annetaan tunnustusta erityisesti suomalaisyritysten vaikuttajille, jotka ovat auttaneet unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Parhaat ehdotukset julkistetaan vuosittain osana Customer Experience Day -tapahtumaa.

Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta. Tunnustuksen valinnasta päättää CXPA Finland ja sen yhteistyökumppaneista koostuva asiantuntijaraati.

Mikä hetki on jäänyt parhaiten mieleesi vuoden timanttisena asiakaskohtaamisena? Oletko saanut jossain erityisen hyvää palvelua tai ylittikö kollegasi itsensä? Onnistuiko naapuri huomioimaan asiakkaansa aivan erityisellä tavalla? Saako joku työntekijä jatkuvasti kiitosta myönteisestä asenteestaan? Keksikö joku aivan uuden tavan tarjota asiakaskokemuksia, jotka varmasti muistetaan? Kuka palvelee parhaiten?

Voit lukea lisää palkinnosta ja aiemmista voittajista alta.

 

Suomen Paras Asiakasteko -kilpailussa palkitut

Suomen Paras Asiakasteko 2023

Vuonna 2023 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Kierrätyskeskuksen Kädentaitopalvelu Näprän kehittämät Kädentaitopajat.

Kierrätyskeskuksessa on kautta aikojen jaettu ilmaista materiaalia mm. kouluille ja päiväkoteihin niiden askartelutarkoituksiin. Jossain vaiheessa syntyi idea siitä, että tarvikkeita voisi myydäkin.

Kierrätyskeskuksessa sisään tulevasta tavarasta erotellaan ne, jotka eivät kelpaa jälleenmyyntiin, ja näistä tehdään askartelumateriaaleja kouluille ja päiväkodeille, luovuutta herättäviksi ilmaisiksi noutopaketeiksi käsityöharrastajille sekä askartelupajatoimintaan. Materiaali olisi myös Kierrätyskeskukselle jätettä ilman Näprää.

Näprä on ollut mukana käynnistämässä tätä toimintaa, ja nyt askartelutarvikkeita myydään jo monessa Kierrätyskeskuksen myymälässä. Tästä syntynyt Kädentaitopalvelu Näprä on kasvanut monipuoliseksi askartelutarvikkeiden palveluksi. Linkin takaa löytyy tietoa siitä, miten monenelaisiin tapahtumiin pajoja on tehty.

Jokainen puhuu vastuullisuudesta, mutta liian harva vielä toteuttaa sitä. Näprä -tiimi työskentelee sitkeästi ja asiakaslähtöisin ideoin ihmisten asenteiden muokkaamiseksi. Osallistumalla toimintaan kädentaitoharrastajat voivat tehdä vastuullisen valinnan. Ylijäämämateriaalien hyötykäyttö mahdollistaa myös sosiaalisen työllistämisen.

Näprän kädentaitopajat ovat tarjonneet helpon ja innostavan johdatuksen kiertotalouteen, tuoden vastuullisempaa ajattelua lähelle ihmisten arkea mm. kauppakeskuksissa, yleisötapahtumissa, messuilla sekä yritysten henkilöstöpäivillä. Näin toimien Näprä on pystynyt vaikuttamaan asiakkaiden asenteiden muutokseen kohti vastuullisempaa kuluttamista. Pajaohjelma yhdistettynä luentoon ja kiertotalousvierailuun herättää ajatuksia ja syventää ymmärrystä kiertotaloudesta ja kestävästä kuluttamisesta.

Näprän työpajat ovat mainio esimerkki siitä, kuinka ihmiset saadaan matalalla kynnyksellä kokeilemaan uuden tekemistä käytetyllä tavaralla ja ihmettelemään, miten onnistuneita tuotoksia syntyy vaikka keppari-pajassa.

Palkinnon vastaanotti koko Näprä-tiimin puolesta verstasvastaava Marja Peltola Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta.

”Näprän pajoissa toteutuu usein kaksinkertainen hämmentävä asiakaskokemus. Asiakkaat kokevat onnistumisen iloa siitä, että minähän osaan ja sain aikaan jotain näin kaunista ja samalla ihmetellään, miten osin pois annetuista materiaaleista saadaan aikaan jotain näin hienoa. Tunteisiin menevä tapahtuma jää mieleen ja muokkaa asenteita kiertotaloudelle positiiviseksi”, Peltola kommentoi palkintoa.

Lue vuoden 2023 palkintoperustelut >>

 

Suomen Paras Asiakasteko 2021

Vuonna 2021 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin kuntien ja kaupunkien hoitohenkilökunta koronarokotuksien organisoinnista ja toteutuksesta.

Koronarokotusten organisoinnissa ja toteuttamisessa on onnistuttu erinomaisesti. Haastavasta tilanteesta huolimatta asiakaskokemus ajanvarauksesta varsinaiseen rokotustilanteeseen asti on ollut sujuvaa ja tehokasta.

Kuntien ja kaupunkien terveydenhuollon henkilökunta on joutunut poikkeuksellisen ajan myötä organisoimaan ja toteuttamaan koronarokotusten jakamisen Suomen kansalaisille ennennäkemättömällä tavalla, aikataulussa ja laajuudessa. Vaikeasta tehtävästä huolimatta he ovat suoriutuneet tästä epätavallisesta ja vaativasta tehtävästä erittäin sujuvasti ja tehokkaasti, säilyttäen koko rokotusprosessin asiakaskokemuksesta varsinaiseen toimenpiteeseen erinomaisena. Jo noin 7,5 miljoonaa rokoteannosta on heidän ansiostaan saatu annettua meille suomalaisille. Haluamme kiittää Suomen kuntien ja kaupunkien terveydenhuoltohenkilöstöä.

Koronarokotukset ja niiden järjestelyt ovat olleet uskomaton ponnistus ja hoitohenkilökunnalta on kysytty uusia voimia työhönsä edellisen, heitä jo äärirajoilleen ylikuormittaneen vuoden jäljiltä. Silti toimenpiteen yhteydessä jokainen rokottaja ja asiakaspalvelija on jaksanut palvelutilanteessa vastaanottaa rokotettavat inhimillisesti, iloisesti ja omaa mahdollista stressiään osoittamatta. Vastaanotto ja järjestelyt rokotuspisteissä ovat olleet tehokkaat ja rokotuksessa käynti tuntuu turvalliselta. Pop-in -rokotuspisteet mahdollistavat joukkorokotuksiin osallistumisen myös niille, jotka eivät ehkä muuten olisi käyneet rokotettavana lainkaan.

”Tämä on arvokas tunnustus koronarokotuksien järjestämiselle Suomessa ja Helsingissä. Koronarokotusten järjestämiseen on osallistunut tuhansia niin hoitotyön kuin muita ammattilaisia. Omasta puolestani haluan myös kiittää kaikkia tähän arvokkaaseen työhön osallistuneita kaikissa Suomen kunnissa. Koronarokotusten kautta olemme teillä kohti normaalia arkea. Kannustan tässäkin yhteydessä vielä rokottamattomia rokotuksen hakemaan”, muistuttaa ylihoitaja Tiia Järvenpää Helsingin kaupungilta.

”Olemme Helsingissä pyrkineet siihen, että rokotuksen ottaminen olisi helppoa ja vaivatonta ja että rokotukset sujuisivat myös tehokkaasti. Tämä huomionosoitus kertoo siitä, että olemme onnistuneet järjestämään koronarokotukset asiakaslähtöisesti niin meillä Helsingissä kuin koko maassa”, toteaa ylihoitaja Mia Rönn Helsingin kaupungilta.

Kunniamaininnan saivat tänä vuonna Fortumin Pikku juttu -etuohjelma sekä K-Market Tervapadan kauppias Ville Kestilä “Kiusaamisvapaan vyöhykkeen” kehittämisestä.

Kisassa jaettiin tunnustuksia tänä vuonna myös kahdessa uudessa kategoriassa.

Asiakkaan ääni -kategoriassa palkittiin Helsingin sataman Marika Pauli Pysäköinnin ennakkovarauspalvelu Satamaparkin kehittämisestä Helsingin Satamaan sekä If Vakuutus, Maijastiina Homanen tiimeineen Ifin asiakaspolkujen kehittämisestä.

Arjen sankarit ja teot -sarjassa ehdotuksista valittiin tunnustuksen saajiksi Hailuodon kirjasto Kirjastokoira Murusta, Lahden kaupunki Viita-metsätyöpisteistä ja Ringette Walapais urheiluseuran ja lasten ringette-toiminnan kehittämisestä pandemiatilanteessa.

 

Lue vuoden 2021 palkintoperustelut>>

 

Suomen Paras Asiakasteko 2020

Vuonna 2020 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Valtiokonttorin kustannustuen asiointipalvelu.

Kustannustuen asiointipalvelun toimeenpano oli asiakasteko, joka auttoi konkreettisesti hädässä olevia yrityksiä. Lakeja vielä säädettäessä käynnistettiin palvelu, jota kiittivät asiakkaat ja sidosryhmät, jonka toimeenpanoa media ja päätöksentekijät kehuivat onnistuneeksi, ja jonka rakentamisen ja tuottamisen työntekijät kokivat palkitsevaksi ja motivoivaksi. Nopean toteutuksen ja käsittelyn ansiosta voidaan arvioida satojen yritysten säästyneen konkurssilta. 

Samaan aikaan tehtiin käyttäjätestausta, jonka tarkoituksena oli varmistaa, että käyttäjäkokemus olisi onnistunut ja asiakaspalvelu toimiva. Asiakaskokemuksia kerättiin mobiilipalautteella ja palvelukanavissa, ja toimitettiin päivittäin myös lainsäätäjän tiedoksi. Asiakaskokemusten purkutilaisuuksia järjestettiin säännöllisesti ja verkkosivuja täydennettiin jatkuvasti myös asiakaspalautteiden pohjalta. 

Parempi asiakaskokemus syntyi osaltaan myös siitä, että kustannustukihakemusten käsittelyssä hyödynnettiin tehostetusti robotiikkaa (automaatioaste 80 %), jolloin aikaa vapautui asiantuntijatyöhön ja asiakaspalveluun. Asiakkaiden arvio kustannustuen asiointipalvelusta oli keskimäärin 9/10. Henkilöstö arvioi viihtyvyydekseen keskimäärin 4/5 läpi palvelun käynnistämisen ja toimeenpanon, ja yhteistyökumppaneista yli 80 % koki yhteistyön erinomaiseksi. Sähköisen palvelun helppoudesta kertoi, että 97 % hakemuksista jätettiin sähköisenä. 

Kunniamaininnan sai tänä vuonna K-Ryhmän Neuvonta-ja puhelintilauspalvelut ikäihmisille ja Verohallinnon Veromeditaatio.

Lue vuoden 2020 palkintoperustelut>>

 

Suomen Paras Asiakasteko 2019

Vuonna 2019 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Helsingin Keskustakirjasto Oodi.

Suomen 100-vuotislahja, maailman parhaana uutena yleisenä kirjastonakin palkittu Helsingin keskustakirjasto Oodi on muuttanut suomalaisen kirjaston käsitettä kansallisesti ja kansainvälisesti. Keskustakirjasto on lisännyt kaikkien kirjastojen näkyvyyttä ja kirjastopalvelujen suosiota, nostaen kirjastot kaikkien puheenaiheeksi. Kirjaston monipuoliset fasiliteetit mahdollistavat opiskelun, työskentelyn ja oleskelun rauhallisessa, inspiroivassa ja elämyksellisessä ympäristössä.

Oodi on tuonut kirjaston lähemmäksi asiakkaidensa arkipäivää, keskelle Helsinkiä, samalla kun se on uudistanut kirjaston asemaa ja merkitystä monipuolisena kulttuuripalvelujen tuottajana ja mahdollistajana. Moninaiset palvelut ja tilat ovat kaupunkilaisten käytössä seitsemänä päivänä viikossa, aamuvarhaisesta iltamyöhään.

Oodi on elävä kohtaamispaikka, joka toimii ei vaan pääkaupungin, vaan koko Suomen julkisivuna laajalle joukolle niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin vierailijoita – kansainvälisen tason mitat täyttävänä kulttuurimatkailukohteena. Käyntejä Oodissa on laskettu jo lähes 2,7 miljoonaa. Kirjasto toimii myös kokeilualustana ja kokemusmaailman laajentajana uusille arjen palvelumuodoille, esimerkiksi tuomalla robotiikkaa ihmisten kohdattavaksi yksinkertaisissa palvelutehtävissä.

Oodia on suunniteltu eri tavoin kaupunkilaisia ja kumppaneita osallistaen. Suunnittelussa on hyödynnetty palvelumuotoilua parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi (mm. opasteet, kalusteet, aineiston sijoittelu). Myös eri kerrosten ja tilojen ratkaisuissa on kuunneltu asiakaskehittäjien ja yhteistyökumppaneiden toiveita ja tarpeita. Palvelujen toimivuudesta kerättiin näkemyksiä ja tapahtumien sisältöjä ideoitiin yhdessä asiakkaiden kanssa.

Kunniamaininnan sai tänä vuonna K-Citymarket Päivölän kauppias Olli Pehkonen. Asiakkaan toiveesta herännyt idea gluteenittomien irtokarkkien myynnistä toteutettiin keliakiaa sairastavien lasten ja aikuisten iloksi. K-Citymarket Päivölän lisäksi kunniamaininnan sai Kesäkahvila Unskan perustaja Maria Kokkonen erinomaisesta asiakaspalvelusta, kokonaisvaltaisesta asiakaskokemuksesta ja kylätaajaman elävöittämisestä.

Lue vuoden 2019 palkintoperustelut >>

Suomen Paras Asiakasteko 2018

Vuonna 2018 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Nordic Business Forumin asiakkuuskokemuksesta huolehtiva Salla Seppä, Head of Customer Experience.

Vuosittaisessa yritysjohtajien tapahtumassa on lähes 10 000 vaativaa vierasta, joille halutaan tuottaa erinoimainen asiakkuuskokemus kahden seminaaripäivän aikana, mutta myös niiden ulkopuolella. Ei ole helppoa ylittää odotuksia vuodesta toiseen varsinkaan, kun palautteet ovat olleet erinomaisia. Sallan vastuulla on koko asiakkuuskokemus aina ilmoittautumisesta alkaen tapahtumapäivien jokaiseen asiakaskohtaamiseen ja kokemukseen. Salla kouluttaa ja motivoi koko tiimin ja opiskelijat, jotka koulutetaan omien tiimeinsä esimiehiksi.

Nordic Business Forum myy poikkeuksellisen paljon lippuja olemassa oleville asiakkaille seuraavan vuoden tapahtumaan. Erinoimainen asiakkuuskokemus selittää asiakkaiden luottamusta konseptiin. Useat asiakkaat toteavatkin pysyvänsä asiakkaina, koska kokemus on niin loistava vuodesta toiseen.

Asiakkaat luovat myös paljon positiivista julkisuutta kokemuksistaan, sadat tweetit kehuvat NBF:n asiakkuuskokemusta. Esimerkkejä on takkien nappien ompelusta rikkoutuneiden kenkien korjauksiin sekä kylmissään salissa oleville huopien toimittamisesta aina henkilökohtaiseen huomiointiin Twitter -viestien perusteella (mm. akun loppuminen ja vara-akun toimittaminen).

Kunniamaininnan sai tänä vuonna museonjohtaja Kai Kartio Amos Rexilta. Hän on luonut asiakaslähtöisen museon sekä elegantin ja viihtyisän ulkotilan Helsingin keskustaan. Amos Rexin lisäksi kunniamaininnan saivat myös K-Supermarket Pohjois-Haagan kauppias, Marika Lindfors, asiakastoiveen toteuttamisesta helteisen kesäyön vietosta viileässä kaupassa 100 asiakkaalle sekä taukoliikuntasovellus Cuckoo Workoutin toimitusjohtaja Veera Lehmonen työntekijäkokemuksesta sekä yrityskulttuurin muokkaamisesta liikuntapositiivisemmaksi.

Lue vuoden 2018 palkintoperustelut >>

Suomen Paras Asiakasteko 2017

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2017 valittiin Chabla-mobiilipalvelu. Palkinnon vastaanotti CX Day -tapahtumassa Chablan CEO Marko Vuoriheimo.

Euroopassa on yli 750 000 viittomakielen käyttäjää ja vain 12 000 viittomakielen tulkkia eli alle kaksi tulkkia sataa viittomakielen käyttäjää kohden. Suomalaismuusikko Signmarkin (Marko Vuoriheimo) visiona oli mullistaa kuurojen elämä tarjoamalla mahdollisuus soittaa ja vastaanottaa puheluita älypuhelimella yhtä nopeasti ja vaivattomasti kuin kuulevat – kielestä riippumatta. Chabla-mobiilisovellus yhdistää viittomakieliset ja viittomakielen tulkit maailmanlaajuisesti.

Tulkkien varassa toimivan kuuron elämä on hyvin rajoitettua. Kuurojen ja tulkkien jokapäiväisiä ongelmia ratkomaan luotiin Chabla, jonka avulla kuuro saa viittomakielen tulkin käyttöönsä välittömästi yhdellä klikkauksella – vaikka keskellä yötä. Kuuro voi hankkia Chablan kautta numeron, johon hänelle voi soittaa tulkattuja puheluita. Chabla mullistaa kuurojen elämän, sillä sen avulla heillä on vihdoin samanlaiset mahdollisuudet kommunikoida kuin kuulevilla.

Chabla lyhentää viittomakielen tulkkausten palvelupolkua valtavasti. Aiemmin kuuro joutui odottamaan tulkkia jopa päiviä, ja tulkki matkusti tulkkausta varten puolesta tunnista kahteen – tai jopa kauemmin. Chablan avulla kuuro saa tulkin käyttöönsä sekunneissa.

Yhteiskunta voisi säästää 2 – 8 miljoonaa euroa vuodessa, jos Chablaa käytettäisiin osaan tulkkauksista.

Kunniamaininnan saivat tänä vuonna Miika Wires Verohallinnolta, joka on lanseerannut kiinankielisen verkkopalvelun kiinalaisille yrityksille, joilla on aikomus sijoittaa Suomeen sekä Saunalahden koulun rehtori Hanna Sarakorpi, joka on luonut asiakaslähtöisen palveluorganisaation, jolla tähdätään lapsen perusteelliseen kehitykseen.

Lue vuoden 2017 palkintoperustelut >>

Suomen Paras Asiakasteko 2016

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2016 valittiin Skanskan Asiakaskohtaamiset-koulutus, josta vastaa asiakaskokemuspäällikkö Hanna-Kaisa Javanainen tiimeineen. Palkinnon vastaanotti CX Day -tapahtumassa Skanska Kotien muotoilujohtaja Sari Anttonen.

Uuden asunnon ostaminen on suuri ja tunnepitoinen tapahtuma, jossa luottamus ja asiakaskohtaaminen ovat keskeisessä roolissa.

Ratkaisuksi kehitettiin asiakaskohtaamiskoulutus, jossa valmennetaan työmaahenkilöstöä hyvän asiakaskokemuksen tuottamiseen asiakaspolun eri vaiheissa ja opastetaan kohtaamaan erilaisia asiakastyyppejä. Koulutusta on järjestetty jo kahdeksan kertaa ja lisää on tulossa. Avoimissa palautteissa todetaan muun muassa koulutuksen olevan todella tarpeellinen ja sitä suositellaan lämpimästi. 

Asiakaskohtaamiset-valmennus on erityisesti työmaahenkilöstölle ja takuumestareille suunnattu koulutus, jossa käsitellään mm. Skanskan asiakastyytyväisyystuloksia ja asiakaspolkua, onnistuneen asiakaskohtaamisen vaiheita sekä erilaisia ihmistyyppejä.

Moni koulutettava on toiminut erilaisissa asiakaskohtaamisessa jo vuosia. Työmaan henkilöstö saa pääsääntöisesti hyvää, välillä jopa erinomaista palautetta asiakkailta. Mutta aiemmin he eivät ole saaneet valmennusta asiakastyöhön. Koulutus paikkasi selkeän puutteen Skanskan muuten laajassa kurssitarjonnassa.

Koulutusta ovat olleet mukana suunnittelemassa mm. Skanska Kotien asiakaskokemuspäällikkö Hanna-Kaisa Javanainen, Etelä-Suomen asuntorakentamisyksikön kehityspäällikkö Antti Puustinen,  projekti-insinööri Krista Puukko ja henkilöstöhallinnon Heidi Laitinen.

Kunniamaininnan saivat työmaapäällikkö Ville Piironen EKT Infra Oy:sta (Asiakkaista aito välittäminen ja yrityksen arvojen jalkauttaminen) ja VR:n konduktöörit (Muutos faktaorientoituneista lippujen tarkastajista “tunnelman luojiksi”).

Lue vuoden 2016 palkintoperustelut >>

Suomen paras asiakasteko 2015

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2015 valittiin Santanderin Ambassadors -ryhmä. Palkinnon vastaanottivat Ville Rinkinen, Loans, Insurances & CRM Director sekä Process Manager Henna Kääriäinen.

Eri osastojen työntekijöistä koostuvan ryhmän tavoitteena on muuttaa organisaation mindset tuotelähtöisestä ajattelusta asiakkuuskokemusajatteluun. Ryhmä haluaa keskustelua herättämällä saada jokaisen työntekijän ajattelemaan, että he ovat osa asiakkuuskokemuksen tuottamista – tehtävästä riippumatta. Toiminta on käynnistynyt hienosti ja sanansaattamisen lisäksi konkreettisia tekojakin on saatu aikaiseksi.

Tarkoituksena on levittää organisaatiossa asiakkuuskokemuksen sanomaa sekä inspiroida ihmisiä ja fasilitoida tekemistä sanoista tekoihin. Ryhmä on järjestänyt organisaatiossa asiakkuuskokemuspäiviä, saattanut asiakaspalautteen tv-näytöille kaikkien nähtäville, kehittänyt asiakasviestintää (mm. tiedotuskirjeiden sisältöä), tehnyt ehdotuksen asiakaslupauksesta jne. Toiminnan tuloksena jokainen talossa jo tietää mitä on asiakkuuskokemus, mutta toimintaa pitää jatkaa. Ryhmä tarvitsee enemmän boostia: johdon tukea sekä kaikkien esimiesten ja työntekijöiden sitoutumista, jotta se saa tehtyä vielä enemmän konkreettisia tekoja. Pienten voittojen aikaansaaminen lisää innostusta ja uskoa asiaan.

Kunniamaininnan 2015 saivat palveluasiamies Pirjo Kuusela Nordeasta (asiakastyytyväisyyden merkittävä parantaminen), Head of Team Sonja Pihlaja Tele Finlandista (aitojen asiakastekojen ja asiakasymmärryksen tuominen teleoperaattorin johtamiseen), CEO Evon Söderlund Tapahtumahotelli Huoneesta (innovatiivisyys ja edelläkävijyys ravintola- ja tapahtuma-alalla) ja CEO Miki Kuusi Woltista (mobiilin kuluttajan arjen helpottaminen).

Lue vuoden 2015 palkintoperustelut >>

Untitled  Untitled  


Suomen paras asiakasteko 2014

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2014 valittiin HSL:n Kutsuplus – joukkoliikennepalvelu. Palkinnon vastaanotti HSL:n hankejohtaja Kari Rissanen.

Kysyntäohjautuva Kutsuplus on ainutlaatuinen maailmassa ja vaatinut näin poikkeuksellisen vahvaa visiota, ymmärrystä asiakkuuskokemuksesta ja asiakkaiden käyttäytymisestä. Kutsuplus mullistaa asiakkaiden arkipäiväiset joukkoliikennepalveluiden kulutustottumukset ja sillä on merkittävät vaikutukset ympäristöön ja asumisviihtyvyyteen. Palvelu mahdollistaa aikaisemmin vain satunnaisesti joukkoliikennettä käyttäneille asiakkaille siirtymisen laajamittaiseen joukkoliikenteen käyttöön ja luopumisen yksityisautoilusta kokonaan tai sen merkittävän vähentämisen.

Kunniamaininnan 2014 saivat Lassila & Tikanojan Kari Heinonen (asiakkuuden tukitoimintojen organisointi) ja Tiina Andelin (aidosti lapsiystävällinen PR-toiminta), Realia Isännöinnin Timo Aarvala (asiakaskeskeinen muutosprosessi), TeliaSoneran Selene Nyberg (Sonera-partio) sekä Descomin Minna Liminka (rekrytoinnissa työpaikkaa ilman jääneiden huomioiminen)

Lue vuoden 2014 palkintoperustelut >>


Suomen paras asiakasteko 2013

Vuonna 2013 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Fazerin kumppanuuksista ja tapahtumista vastaava kumppanuuspäällikkö Liisa Eerola tiimeineen asiakaskeskeisen yrityskulttuurin edistämisestä.

Liisa Eerola järjestää yhdessä kumppanien kanssa unohtumattomia kokemuksia ja elämyksiä sekä asiakkaille että hyväntekeväisyystyön kautta SOS-lapsikylien lapsille toteuttaen Fazerin perustajan Karl Fazerin johtoajatusta “Haluamme ylittää asiakkaiden odotukset joka päivä”. Eerola vahvistaa Fazerin asiakaskeskeistä yrityskuvaa tuottamalla asiakkaille Fazer Blue Magic -hetkiä, kuten Helsingin Juhlaviikkojen aikana elokuussa 2013 Karl Fazer Caféssa Helsingin keskustassa järjestetty yllätyksellinen kuorotapahtuma, jossa asiakkaiden joukkoon soluttautuneet kuorolaiset alkoivat laulaa Sininen hetki -kappaletta. Toinen asiakkaille järjestetty elämys Juhlaviikoilla oli Blue Melody Building, jossa asiakkaat pääsivät mobiilisovelluksen avulla soittamaan Sininen hetki -kappaletta ja valaisemaan Karl Fazer Cafén rakennuksen haluamansa väriseksi.

Kunniamaininnan 2013 kisassa saivat Bilian Oma mekaanikko -palvelu, Kela (väsymätön palveluasenne puhelinpalvelussa), Linnanmäki (lapsiperheiden viihtyvyyden huomioiminen, erityismaininta puhuvista roskiksista), Muumimaailma (20 vuotta unohtumattomia, muumimaisia hetkiä), ST1/Shell (Palvelutankkaus-konsepti) ja verkkokauppa Varusteleka (asiakaspaveluasenne).

Lue vuoden 2013 palkintoperustelut >>

Customer_Experience_Day_WEB_VH-104  Customer_Experience_Day_Potretit_web_VH-29